Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

Newsletter

6 / 2018


Mitä tuo designin uusi aalto?

Design Forum Finland julkaisi kevään korvalla muotoilukirjan Designin uusi aalto, joka jatkaa DFF:n uutta suomalaista muotoilua esittelevää kustannustoimintaa. Suositut Finnish Design Yearbookit, yhteensä viisi eri kirjaa, listasivat joka toinen vuosi uutuuksia ja trendejä suomalaisessa muotoilussa. Kymmenen vuoden aikana kirjat toivat esille ajankohtaisia teemoja, tutkivat muotoilun ja muotoilijoiden roolia ja vaikutusmahdollisuuksia ja dokumentoivat tuotteita ja tekijöitä.

Muotoilu on kuitenkin kasvanut ulos vuosikirjakonseptista. Kun sen käyttöalue on laajentunut valtavasti, ei voida enää esitellä pelkästään esineitä, henkilöitä tai ilmiöitä. Muotoilusta – muotoiluajattelusta, muotoilujohtamisesta – on tullut monipuolinen ongelmanratkaisutyökalu ja ajattelutapa, joka kätkeytyy rakenteisiin ja järjestelmiin.

Designin uusi aalto -kirjassa aiheena oli juuri tämä. Ville Tikan ja Nuppu Gävertin kirjoittamassa kirjassa on kymmenen esimerkkiä uuden aallon muotoilusta: liiketoimintakonsepteja, arvonluontia, brändikuvauksia ja muutoksia muotoilun asemassa ja tehtävässä.

Uusi muotoilu on kaksisuuntaista ja jatkuva prosessi. Tuotetta tai palvelua ei rakenneta viimeistellyksi ja valmiiksi, vaan käyttäjä tai asiakas on mukana työssä. Betaversioita testataan jatkuvasti. Tällaisesta on kirjassa esimerkkinä OP, joka lähti rohkeasti mukaan pankkipalvelujen disruptioon. Osallistavuus on yksi uuden aallon muotoilun tuomia hyötyjä; lisäarvoa etsitään paitsi co-creationista myös elämyksistä, sitoutumisesta, erottuvuudesta ja omien arvojen vahvistamisesta. Case Kyrö Distillery on muodostunut jo klassikoksi ja Kyrön tarina valittiin myös kirjaan. Kaupalliset ja taloudelliset hyödyt eivät ole ykköstavoite – mutta kun muotoilussa onnistutaan, ne tulevat kovaa vauhtia perässä.

Muotoilun prosessinomaisuuden korostamisen lisäksi myös sen kohteet ovat muuttuneet. Uusi muotoilu ei ole enää vain objektien vaan kontaktien ja kohtaamisten suunnittelua. Yksityiskohtien sijaan muotoilun kohteena ovat systeemit ja rakenteet. Kirjaan otettiin mukaan verkostomaisesti toimiva Slush, Uusi Kaupunki -kollektiivi ja vuokra-asumisen murrokseen tähtäävä M2-Kodit.

Designin uusi aalto kertoo muotoilun muutoksesta ja tämän tuomista mahdollisuuksista eri aloilla, eri tavoin toteutettuina. Kymmenen esimerkkiä, kymmenen tapaa ja kymmenen muotoilua käyttävää yritystä tai organisaatiota – kymmenen vastausta tulevaisuuden kysymyksiin. Vaikka Design uusi aalto -kirja harppasi Finnish Designin esittelyssä eteenpäin, suomalaisen muotoilun vahva perusta löytyy kuitenkin kaiken pohjalta. Tarkoituksenmukaisuus, demokraattisuus ja arkielämän haasteisiin vastaaminen ovat nyt kuten kultaisina vuosikymmeninäkin työn lähtökohtia, ja niissähän meillä on osaamista.

Osta Designin uusi aalto verkkokaupasta!

 

Designin uusi aalto 
Kustannusosakeyhtiö Siltala, Helsinki 2018
ISBN 978-952-234-512-7
Sidottu, 136 sivua
Graafinen suunnittelu: Anna Savolainen

Kuva: Kalle Kataila

Lue lisää täältä!