Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

Newsletter

Tammikuu 2019

 

Trendejä ja tapahtumia: muotoilun vuosi 2019

Muotoiluala on kokenut suuria muutoksia, mutta vuosittaisen muotoilukalenterin runkona ovat yhä edelleen erilaiset tuotemuotoilua esittelevät kansainväliset messut. Isoja muotoilutapahtumia on vähintään kerran kuussa ympäri maailmaa. Vaikka messut keskittyvät tuotteisiin, laajemmat teemat ja puheenaiheet tulevat niiden myötä esiin.

Vastuullisuus ja kestävä kuluttaminen ovat jo muutaman vuoden olleet nousussa, ja ne näkyvät varmasti aina vain vahvemmin. Kulutustavaroiden muotoilussa on alettu korostaa lähituotantoa ja materiaaleja, ja tuotteet suunnitellaan yhä useammin pitkäikäisiksi, koko elinkaarta ajatellen. Toisaalta kansainvälinen media povaa skandinaavisen minimalismin kuolemaa ja runsaan ja värikkään tyylin nousua, mikä on ristiriitaista ajattomuuden vaatimuksen kanssa. Periaatteet ja uutuuden kaipuu eivät aina mahdu samaan tuotteeseen.

Suomalainen muotoilun vuosi alkaa yleensä helmikuussa, kun Tukholmassa järjestetään huonekalumessut. Siellä lanseerataan uudet tuotteet ja sieltä saadaan vinkit alkavan vuoden trendeihin ja tyyleihin, vaikka messut esittelevätkin kalusteita ja sisustusta. Tukholman jälkeen lähdetään Reykjavikiin, jossa DesignMarch marssittaa esiin islantilaista designia ja monenlaisia poikkitaiteellisia tapahtumia. Islannin muotoilukenttä on pieni mutta ennakkoluuloton kokeilemaan uusia yhdistelmiä eri alojen kesken.

Muotoiluväen must on Milanon Salone del Mobile 9.–14.4. Viime vuonna päätapahtuman näytteilleasettajia oli yli 1 100. Milano on ennen kaikkea tärkeä mediatapahtuma, jota yksikään lehti tai asiantuntijablogi ei jätä kommentoimatta. Kaikesta hypestä ja trendi-ilmiöiden esittelystä huolimatta kestävä kehitys valtaa alaa täälläkin.

Ilahduttavan moni kaupunki järjestää Suomessa omia muotoilutapahtumiaan. Kevättalvella katseet käännetään ensin Rovaniemelle. Maailman pohjoisin muotoilutapahtuma Arctic Design Week armahtaa kävijöitä ja sijoittuu vasta maaliskuulle, jolloin talven selkä on jo saatu toivottavasti taittumaan. Tämän vuoden teemana on Design for happiness. Tarkempi ohjelma julkistetaan nyt tammikuussa.

Huhtikuussa on Design Week Kuopio, uutuutenaan Design Triennale, johon näin ensimmäisellä kerralla kuuluvat kaksipäiväinen seminaari ja iltatilaisuus. Kuinkahan moni tietää, että savolaisen muotoilun juuret ulottuvat vuoteen 1884, vain siis vähän lähemmäksi kuin Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 1875 alkanut toiminta? Jo vuonna 1860 syntynyt Kuopion Rouvasväenyhdistys perusti tuolloin käsityökoulun, josta kehkeytyi Muotoiluakatemia. Se siirtyi vasta vuonna 2002 osaksi Savonia-ammattikorkeakoulua. Kuopiossa vietetään siis 135-vuotissyntymäpäiviä! Tampereen TADA Week järjestetään yleensä elokuussa ja suunnitelmissa on myös toteuttaa tänä vuonna Turku Design Festival, mutta tarkempia ajankohtia ei ole vielä julkistettu.

Suurin ja kaunein Suomen muotoilutapahtumista on tietysti Helsinki Design Week syyskuun alussa. Se muuttui jo vuosia sitten muotoilun teemaviikosta yhteiseksi kaupunkitapahtumaksi, vahvuutenaan pääkaupunkiseudun monipuolinen toimijaverkosto. HDW toimii hyvin sateenvarjo-organisaationa, joka hoitaa markkinoinnin ja koordinoi pääasiassa muiden tuottamaa ohjelmaa. Näkyvyyskin on kasvanut vuosien mittaan paikallisesta valtakunnalliseksi.

Samaan aikaan syyskuussa järjestetään Helsingissä Habitare-messut, jotka eroavat Tukholman vastaavasta tapahtumasta kuluttajapainotteisuudellaan. Habitaren painoarvoa lisäävät monet erikoisnäyttelyt, kuten toista kertaa mukana oleva visuaalisen viestinnän Vuoden Huiput -kilpailun palkintonäyttely. Messujen Kansainvälinen ystävä on tällä kertaa Alberto Alessi.

Muotoilukeskustelussa ekodesign ja kiertotalous heijastavat tämän hetken ilmapiiriä ja vastavuoroisesti muotoiluun liittyviä aiheita on tullut mukaan yleiseenkin keskusteluun. Onhan muotoilu löytänyt tiensä melkein jokaisen organisaation työkalupakkiin, joten käyttäjäkokemuksesta ja palvelumuotoilusta puhutaan laajalti. Asiakkaan muotoilusta saama lisäarvo muuttuu yhä kohdistetummaksi ja yksilöllisemmäksi, kun haetaan erottautumista ja kilpailuetua. Palveluiden ja tuotteiden on kyettävä tarjoamaan henkilökohtaista arvoa ja merkitystä hankkijalleen tai käyttäjälleen, pelkkä tarpeiden tyydyttäminen ei enää riitä.

Meidänkin teemamme Design Forum Finlandissa ovat vuonna 2019 arvo ja merkitys, ja tilaisuuksiemme puheenaiheet ja puhujat liittyvät näihin ajankohtaisiin käsitteisiin. Järjestämme jälleen Design Forum Talk - ja -Date-tilaisuuksia, olemme mukana SuomiAreenassa heinäkuussa ja jatkamme Strategisen muotoilun valmennus -ohjelmaa. Vuoden nuori muotoilija -palkinto julkistetaan elokuussa ja Kaj Franck -palkinto marraskuussa. Suunnitelmissa on myös järjestää tulevana syksynä Fennia Prize -muotoilukilpailu.

Vuoden 2019 merkittävin muotoilu-uutinen liittyy kuitenkin #uusimuseo-hankkeeseen. Design- ja arkkitehtuurimuseoiden yhdistämistä pohtivan työryhmän pitäisi julkistaa uuden museon konsepti helmikuun lopussa. Selvitys museoiden organisaatiosta ja hallinnosta on aikataulutettu keväälle ja syksyllä on aikomus tehdä päätöksiä. Jos hanke toteutuu, uuden museon on tarkoitus avautua vuonna 2025. Ja siitähän on tulossa maailman vetovoimaisin museo.

Kuva: Osma Harvilahti: New Colour, Designmuseossa 5.4.–26.5.2019