Arvoa, merkitystä ja rahaa

04_Fazer_Lakritsi_vaaka_kooste_patukoilla_850px

Pentagon Design suunnitteli Fazerin lakuille uuden pakkauskonseptin, jossa arkisesta makeisesta tehtiin ylellinen ja lahjaksikin sopiva tuote. Pakkausuudistus toi Fennia Prize -palkinnon vuonna 2017.

 

Petteri Kolinen
Toimitusjohtaja, Design Forum Finland

”Haluamme tehdä rahaa. Panostamme myyntiin ja mitattavaan, dataohjattuun markkinointiin, joka tuottaa heti tulosta.”

Tämä on oman kokemukseni mukaan yleisin suomalaisen pk-yrityksen johdon vastaus, kun kysytään motiiveja liiketoiminnan takana. Totta. Kukapa ei haluaisi menestyä, kasvattaa liikevaihtoa ja voittoa. Tähän lauseeseen sisältyy myös mielestäni yleisin syy siihen, miksi yritykset ajautuvat globaalissa kilpailussa vaikeuksiin.

Asiakkaat ja kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluja, koska ne tuovat heille jotain arvokasta. Kuten hienosti menestynyt sijoittaja Warren Buffet asian muotoili: ”Price is what you pay, value is what you get.” Ja tässä on myös selitys monien yritysten menestymättömyydelle: jos keskityt rahan tahkoamiseen, et usein tuota enää asiakkaille arvoa. Asiakas odottaa hyvin toimivia tuotteita ja palveluja, merkityksellisyyttä ja vastuullisuutta. Brändit, joita ihmiset käyttävät, rakentavat heidän identiteettiään. Ja kun markkinat ovat globalisoituneet ja digitalisoituneet, jos et itse tarjoa asiakkaillesi arvoa, löytyy helposti joku muu, joka sitä tarjoaa.

Strategisella muotoilulla rakennat yrityksen arvoa pitkällä aikavälillä. Brändin vahvistuessa saat tuotteista ja palveluista paremman hinnan. Vahvempi brändi kasvattaa myös yrityksen arvoa. Tästä esimerkkinä on vaikka Design Management Instituten Design Value Index -tutkimus, jossa muotoilua strategisesti käyttävien amerikkalaisten suuryritysten pörssikurssi kehittyi 15 vuoden aikana yli kaksinkertaiseksi verrattuna S&P 500 -portfolion yrityksiin. Muotoiluyritys Pentagon teki samanlaisen tutkimuksen Suomessa, ja muotoiluintensiivisten suomalaisyritysten kurssikehitys oli +244 % verrattuna OMX 25 -yrityksiin. Houkuttelevia tuotteita tai palveluja on helpompi myydä ja ne kiinnostavat asiakkaita ja kuluttajia. On tärkeää, että yritys keskittyy ja mahdollistaa uusien, raikkaiden ja houkuttelevien tuotteiden ja palvelujen suunnittelun ja kehittämisen.

 

03_Fazer_Lakritsi_laatikko_auki_850px

Jos yrityksen identiteetti on kirkas, tärkeä ja merkityksellinen omalle henkilöstölle, parannat henkilöstötyytyväisyyttä. Kun henkilöstötyytyväisyys paranee, paranee myös asiakastyytyväisyys. Muotoilun avulla pystyt myös erottautumaan kilpailijoista, rakennat tuoteportfolion, jolla on oma muotokieli ja DNA. Tai palveluportfolion, joka viestii yrityksen arvoja, esimerkiksi ihmiskeskeisyyttä, helppokäyttöisyyttä, hauskuutta, hyvää ergonomiaa ja ymmärrettävyyttä. Muotoilujohtamisella rakennat yhtenäisen ja haluttavan brändikokemuksen kaikissa niissä kohdissa, missä joku brändiin törmää, esimerkiksi tiloissa, markkinoinnissa, tapahtumissa, reklamaatioissa, henkilökohtaamisissa sekä tuotteiden ja palvelujen käyttökokemuksissa.

Jos haluat menestyä, käännä ajattelusi päinvastaiseksi: keskity arvoon, jota tuotat asiakkaille, omalle henkilöstölle ja muille sidosryhmille. Fokusoimalla arvon tuottamiseen menestyt myös taloudellisesti. Strateginen muotoilu tarjoaa tähän erinomaisia työkaluja ja toimintamalleja.