Miksi designin tulisi olla jokaisen yrityksen dna:ssa?

Katja Lindroos
Journalisti, tietokirjailija, yrittäjä

Kuluneena vuonna on vietetty suomalaisen designin kenties ikonisimman persoonan, Tapio Wirkkalan syntymän 100-vuotisjuhlaa.  Juhlavuoden näyttelyt, teokset ja keskustelut ovat palauttaneet mieliin paitsi Wirkkalan suvereenin osaamisen muotoilijana ja taiteilijana myös hänen roolinsa Suomen taloudellisen nousun rakentajana. Lasiesineiden ja puuveistosten rinnalla Wirkkala muotoili teollisia kulutushyödykkeitä ja suunnitteli identiteettejä – kauan ennen kuin brändeistä tai konsepteista oikeastaan puhuttiinkaan.

Historiaa kannattaa katsoa, ei takertuakseen menneeseen vaan nähdäkseen eteenpäin. Finnish Design -käsitteen syntyvuosina muotoilu oli osa koko yhteiskunnan muutosta ja uuden menestyksen rakentamista. 2010-luvulla maailma on toinen kuin mitä se oli 50- ja 60-luvulla. Siksi se, ”miten” designia tänään hyödynnetään, on eri.  Sen sijaan ”miksi” on sama. Designin avulla luotiin ja luodaan käytettävyyttä, houkuttelevuutta ja erottuvuutta – sanalla sanoen kilpailuetua.

Mikä sitten tuotteessa tai palvelussa on designia ja mikä ei, on hankalampi kysymys. Perimmiltäänhän kaikki ihmisen tekemä on jollain tavalla suunnittelun tulosta. Näin ollen voi väittää, että kaikki me olemme designereita. Kaikki eivät kuitenkaan ole hyviä designereita. Yritysten välillä on suuria eroa siinä, miten design mielletään, mihin tarkoitukseen sitä käytetään ja millä hierarkian tasolla siitä päätetään. Ero näkyy viivan alla. Yritykset, joille design on osa ns. dna:ta, kasvavat nopeammin ja kestävämmin kuin ne, joille design on vain viimeinen silaus.

Miten design tulisi määritellä tänään? Keiden pitäisi olla designista kiinnostuneita? Mikä merkitys designin ymmärtämisellä on pienille ja aloittaville yrityksille? Miten design voi auttaa uusien bisnesmahdollisuuksien löytämisessä? Entä paljonko design painaa sijoittajan laukussa?

Näitä kysymyksiä esitetään Slushin Engine Roomissa 11. marraskuuta Design Forum Finlandin kutsumassa paneelissa, johon osallistuu asiantunteva ja kansainvälinen joukko designin, brändäyksen ja uudesta bisneskentän ymmärtäjiä. Tilaisuuden verkostoitumisosiossa pääsee tutustumaan tarkemmin siihen, millä käytännöin tavoin design voidaan rakentaa osaksi yrityksen ydintä, ja keitä kumppaneita työhön löytyy.

Mitä kaikkea 11.11. saadaan liikkeelle, sitä tuskin voidaan designata. Yhden tavoitteen voi kuitenkin jo asettaa: tilaisuus on tehnyt tehtävänsä, jos sen jälkeen tämän jutun otsikossa ei enää tarvita kysymysmerkkiä.