Tuoteinnovaatioita on jo tarpeeksi

Antero_Jokinen_blogi_850px_

Antero Jokinen
Luova johtaja, 358

Vuoden 2016 alussa aloitin Grafian edustajana Design from Finland -merkkitoimikunnassa, joka myöntää kyseistä merkkiä suomalaisille yrityksille. Kokousten aikana suomalaisten yritysten suunnittelemia ja muotoilemia tuotteita ihmetellessä muodostin teesin:

Suomalaisten yritysten tuotteet ovat kunnossa. Suomessa on satoja, ellei tuhansia pieniä tai keskisuuria yrityksiä, joilla on kilpailukykyisiä tuotteita, jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin vastaavan tuotekategorian vaikkapa ruotsalaiset tuotteet. Joissakin tapauksissa näissä tuotteissa on enemmän tuote- tai muotoiluinnovaatioita kuin kilpailijoiden tuotteissa. Silti lähes poikkeuksetta suomalaiset tuotteet eivät ole markkinajohtajia, eivät edes top 20:ssä maailmanmarkkinoilla.Antero_Jokinen_bloginosto_1

Mikä mättää? Kaikki muu paitsi se innovaatio. Sillä näiden suomalaisten pienyritysten tuotteiden nimet, muotoilu, pakkaukset, myyntikanavat – eli online-sivut – ja kaikki muukin myyntimateriaali on tehty usein huonosti, edelleen jopa tee-se-itse- tai serkkupoika-tekee -menetelmillä. Ja monien verkkokauppojen käytettävyys on yhtä helppoa kuin valkosipulipuristimen puhdistus. Tai verkkokauppaa ei edes ole.

Otetaan esimerkki, yllättäen Ruotsista. Kategoria on työ- ja turva-asut: Suomalainen Matti Viio perusti Ruotsiin 1970-luvulla Snickers-työvaateyrityksen. Nykyään Snickers on yksi Euroopan suurimpia työvaatebrändejä. Vuonna 2013 (ennen kuin sen osti Hultafors Group) sen liikevaihto oli yli 700 miljoonaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana merkki on nostettu kategoriassaan top kolmoseen merkittävillä brändi- ja markkinointipanostuksilla. Totta kai, samaan aikaan Snickers Workwear on tehnyt systemaattista tuotekehitystä ja -innovaatioita.

Miten Suomessa? Nopealla googlauksella jokainen meistä voi tarkistaa suomalaisten työvaatevalmistajien liikevaihdot 2015: Lindström Oy 164,8 miljoonaa (mukaan lukien kaikki sen tuotteet ja palvelut), Imagewear Oy 24,6 miljoonaa ja Leijona Group Oy 13,4 miljoonaa. Lisäksi Suomesta löytyy lukuisia tämän kategorian alle kymmenen miljoonan liikevaihdon yritystä.Antero_Jokinen_bloginosto_2

Mitä pitäisi tehdä? Ehkä Suomi ei tarvitsekaan juuri nyt lisää uusia innovaatioita? Jospa onkin niin, että meidän pitäisi ensimmäiseksi paketoida jo olemassa olevat suomalaiset tuotteet mahdollisimman käyttäjälähtöisiksi ja markkinoitaviksi brändeiksi. Useiden suomalaisten yritysten pitäisi siis lisätä panostuksiaan ns. käyttökokemus- ja markkinointi-innovaatioihin.

Kirjoittaja on markkinointi- ja designtoimisto 358:n perustaja ja luova johtaja. Vapaa-aikanaan hän toimii Grafian hallituksen puheenjohtajana. Yli tuhannen ammattilaisen Grafia ry edistää suomalaisen visuaalisen viestinnän arvostusta sekä jäsentensä ammatillisia, oikeudellisia ja taloudellisia etuja. Järjestö on perustettu vuonna 1933. Grafia järjestää mm. Vuoden Huiput -tapahtuman ja nimeää Vuoden Graafikon.

Lisää aiheesta voi lukea osoitteessa www.siksimarkkinointia.fi