Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

Estlander-palkinto ja -mitali

Estlander-palkinto ja -mitali ovat Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry:n / Design Forum Finlandin perustama tunnustus, joka annetaan merkittävästä työstä suomalaisen muotoilun hyväksi. Tunnustus on nimetty yhdistyksen perustajan professori Carl Gustaf Estlanderin (1834–1910) mukaan, ja se jaetaan Estlanderin elämäntyön ja suomalaisen muotoilun hengessä.

Tunnustukset on jaettu ensimmäisen kerran vuonna 2000 Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 125-vuotisjuhlavuonna. Mitalin on suunnitellut taiteilija Tero Laaksonen.

Kultaisen, hopeisen tai pronssisen mitalin voi saada henkilö, joka on merkityksellisellä tavalla syventänyt muotoilukulttuurin ja suomalaisen elinkeinoelämän vuorovaikutusta. Estlander-palkintoon kuuluu pronssinen mitali ja 5000 euron rahapalkinto. Tunnustuksen kriteereissä painotetaan muotoilun käytön edistämistä elinkeinoelämässä.

Estlander-palkinnon ja mitalin saajat:

Lisätietoja: 
Projektipäällikkö Laila Alanen 
laila.alanen(a)designforum.fi, 050 548 4114

+/-

CARL GUSTAF ESTLANDER  

Carl Gustaf Estlander (1834–1910) oli lahjakas papin poika Lapväärtistä, Cygnaeuksen oppilas ja seuraaja estetiikan professorina. Hänen akateemisia ansioitaan, jos vain visuaaliselta kannalta katsotaan, olivat ensimmäiset taidehistorian luennot Helsingissä, kun vakinaista opetusta ei vielä ollut. Ensimmäinen suomalaisen kirjoittama teos länsimaisesta taiteesta on myös hänen työtään. Vaikka Estlanderin taidemaku ehkä jäi 1800-luvun lopun mitoilla mitattuna vanhanaikaiseksi, hän oli kiinnostunut ihmisen tuotteliaisuudesta ja tekemisistä, uudesta teollisuudesta. 

Estlanderin moderniin taideteollisuuden harrastukseen liittyi pedagoginen näkemys. Hän halusi korottaa taideteollisuuden sivistyksen piiriin, yhdessä mielessä nostaa käsityöläisten makua, toisessa taas taideteollisuuden asemaa taiteiden hierarkiassa. 

Estlanderista tuli monien yritysten mies, joka saatuaan aikaan Helsingfors Dagbladin, aikanaan hyvin vaikuttavan lehden, ja sittemmin kunnianarvoisan Finsk Tidskriftin, yleensä vetäytyi puheenjohtajuuksista ja johtokunnista. Ateneum, sekä aate että rakennus, oli hänen suurisuuntaisin suunnitelmansa, joka myös toteutui. Hänen ansiostaan taideteollisuus sai siellä aluksi hiukan suuremmat tilat kuin kuvataide. Se oli pitkään suuri "Atski", jonka muistajia on monia.