Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

DESIGN FORUM date: Muotoilu strategisena välineenä

30.8.2018 Työväenmuseo Werstas, Tampere

DESIGN FORUM date toi yhteen muotoilusta kiinnostuneet pk-yritykset sekä muotoilun ammattilaiset jälleen Tampereella.

Tarvitaanko yrityksissä muotoilua? Kuinka sitä voi hyödyntää strategisena työkaluna? Asiantuntijapuheenvuoroissa kuulimme muotoilun hyödyistä liiketoiminnan kehittämisessä. Yritysesimerkit näyttivät, kuinka kilpailukykyä voidaan parantaa muotoiluosaamisen avulla ja samalla kehittää kestäviä toimintatapoja. Lopuksi oli mahdollisuus verkostoitua uusien yhteistyömahdollisuuksien löytämiseksi. Tapahtumassa oli myös myynnissä keväällä julkaistu kirjamme Designin uusi aalto.

OHJELMA

13.00 Ilmoittautuminen
13.30 Tervetuloa
Petteri Kolinen, toimitusjohtaja / Design Forum Finland &
Johanna Lahti, Brand Manager / Suomalaisen Työn Liitto 
Kuluttajatrendien strateginen merkitys
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö / Suomalaisen Työn Liitto
Muotoilu osana yrityksen DNA:ta, case Framery
Lasse Karvinen, Head of Sales / Framery
Kuinka hullusta ideasta rakennetaan vientituote, case RePack
Petri Piirainen, COO / RePack
14.50 Kahvitauko
15.10 The MaaSive Future of Transport
(in English)
Apaar Tuli, Head of Design / MaaS Global
Strateginen muotoilu
Tobias Dahlberg, CEO, Founder, Head of Strategy / Wonder Agency
Design Forum Studio: strategisen muotoilun valmennus
Petteri Kolinen, toimitusjohtaja / Design Forum Finland
Verkostoituminen & tarjoilua
17.00 Tilaisuus päättyy

Tapahtuman järjesti Design Forum Finland yhteistyössä Design from Finland -merkin / Suomalaisen työn liiton kanssa.

Tapahtuma oli osa TADA Tampereen design- ja arkkitehtuuriviikon ohjelmaa. 

Lisätietoja:
Tuottaja Saija Malila
saija.malila(a)designforum.fi, 044 727 2280

 

 

 


 

petteri kolinen

Taiteen maisteri, teollinen muotoilija Petteri Kolisella on pitkä kokemus muotoilun johtotehtävistä eri teollisuuden aloilta. Vuosina 1993–2007 hän toimi Nokian Design Managerina useiden eri yksiköiden johdossa ja mm. Nokian pääkonttorin muotoilustudion vetäjänä. Tämän jälkeen hän siirtyi Martela Oyj:n johtoryhmään toimien yrityksen muotoilujohtajana. Design Forum Finlandin toimitusjohtajaksi Kolinen tuli Nansolta, jossa hän oli työskennellyt luovana johtajana. Kuva: Marco Melander

tobias dahlberg

Tobias is the founder and CEO of Wonder, a strategic design and innovation consultancy that creates future facing brands and businesses. Tobias has consulted and worked for brands and companies such as Coca-Cola, Nike, Fiskars, Paulig, Iittala Marimekko, Nissan and Altia. Driven by a relentless curiosity and passion for everything brand, design and innovation, Tobias is a self-confessed learning junkie (geek!) who believes the only sane strategy is to be extraordinary, to avoid being average at all cost. Tobias lives in Helsinki with his wife and two daughters.

wonderagency.com/

apaar tuli

Apaar Tuli is an independent designer from Helsinki with a background in user-centered design, architecture and urban planning. As the lead product designer of Whim, he has been closely involved in designing for the world’s first Mobility as a Service platform. Previously, he has designed a range of products and services at Nokia Design and Microsoft Design studios.

whimapp.com

petri piirainen

Petri Piirainen on yrittäjä ja teollinen muotoilija, jonka missiona on yhdistää kestävä kehitys ja kannattava liiketoiminta. Piirainen on saanut töillään useita kansainvälisiä palkintoja, ja hän on yksi Original RePackin perustajajäseniä. 

www.originalrepack.com

lasse karvinen

Lasse Karvinen on äänieristettyjä puhelinkoppeja ja työtiloja valmistavan Frameryn myynti- ja tuotejohtaja sekä omistaja. Lasse on luotsannut alansa pioneerin, Frameryn, myyntiä vuodesta 2013. Tänä aikana myynti on kasvanut kahdelta mantereelta viidelle ja 600 000 eurosta 40 miljoonaan euroon (2017). Elokuusta 2018 alkaen Lasse on luotsannut Frameryn tuotetarjontaa, tuotekehitystä ja tutkimusta myyntijohtajan roolin lisäksi. Jatkuvasti kasvavassa markkinassa markkinajohtajan ja suunnan näyttäjän aseman säilyttäminen edellyttää designin, toiminnallisuuden ja asiakastarpeiden yhdistämistä.

www.frameryacoustics.com

jokke eljala

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö, yhteiskuntatieteiden maisteri ja ex-nokialainen seuraa suomalaiseen työhön vaikuttavia muutostekijöitä ja pohtii muutoksen merkitystä uusille suomalaisen työn mahdollisuuksille. 13 vuoden Nokia-urallaan Ennakointi ja trendit -tiimin muutosagenttina Jokella on vankka kokemus trendien ja uusien kuluttajalähtöisten mahdollisuuksien kääntämisessä osaksi yrityksen, designin, brändin ja markkinoinnin strategioita sekä palveluiden ja tuotteiden konseptointia.

suomalainentyo.fi/

johanna lahti

Johanna on Design from Finland -merkin Brand Manager Suomalaisen Työn Liitossa. Lähes 400 Design from Finland -merkinhaltijayrityksen liiketoiminnallinen menestys, myös kansainvälisesti, on Johannalle jatkuva motivaation lähde. Suomalaisen yrityksen Suomessa suunnittelemat tuotteet ja palvelut luovat yrityksen menestykselle hyvän lähtökohdan, työtä ja sen myötä hyvinvointia Suomeen. Johanna on koulutukseltaan KTM ja työskennellyt koko tähänastisen työuransa kuluttajamarkkinoinnin ja -myynnin sekä asiakasymmärryksen ja brändien kehittämisen parissa.

www.suomalainentyo.fi