Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

DESIGN FORUM talk:

DESIGN FORUM talk -tilaisuudet on suunnattu suomalaisille PK-yrityksille, jotka hakevat kilpailukykyä ja kasvua. DESIGN FORUM talk tuo case-esimerkkien ja keskustelujen kautta tietoa muotoiluosaamisen hyödyntämisestä liiketoiminnan eri osa-alueilla.


DESIGN FORUM talk: Kasvua muotoilusta

Aika: 22.3.2017  klo 13.30–17.00
Paikka: Kellohalli, Työpajankatu 2, Helsinki

Vaikka Suomen kansantalous on kääntynyt hitaaseen kasvuun ja kuluttajien usko talouteen on parantunut, on tilanne edelleen huolestuttava ja piristysruisketta tarvitaan. Muiden tekijöiden rinnalla muotoilulla uskotaan olevan potentiaalia yritysten kasvun moottorina. Muotoilun käyttö suomalaisissa yrityksissä on kuitenkin pientä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia ymmärretään ja hyödynnetään heikosti. Olisiko muotoilusta kasvutekijäksi?

DESIGN FORUM talkin asiantuntijapuheenvuoroissa pohditaan kasvun haastetta eri näkökulmista: kansantalouden kannalta, yritysten brändi- ja designosaamisen merkityksestä lähtien sekä muotoiluinvestointien tuoton haasteista. Puhujina ovat mm. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Vesa Vihriälä, markkinoinnin ammattilainen Anne Korkiakoski, Päivi Svens Fazerilta (Director, Brand & Category Management and Head of Design) ja Frameryn perustaja Samu Hällfors. Yrityscase-esimerkit keskittyvät muotoilun hyödyntämiseen ja muotoilujohtamiseen. Tilaisuuden alustaa ja moderoi Arni Aromaa (Creative Director, CEO), Pentagon Design.  

Tapahtuma on ilmainen, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen.
Ilmoittautumislinkki julkaistaan täällä viimeistään 2 viikkoa ennen tapahtumaa.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Aino Vepsäläinen
aino.vepsalainen(a)designforum.fi, +358 50 355 6606


+/-

30.11.2016 SLUSH: Design for Growth

Aika: 30.11.2016
Paikka: Slush, Engine Room, Messukeskus

LUE LISÄÄ TÄÄLTÄ!

+/-

7.9.2016 Finnkampen: Ohjelma

DESIGN FORUM talk: Finnkampen

Aika: 7.9.2016
Paikka: Kellohalli, Työpajankatu 2, Helsinki

DESIGN FORUM talk: Finnkampen nosti esille suomalaista ja ruotsalaista brändi- ja designosaamista. Ruotsalaiset yritykset ovat onnistuneet luomaan globaalisti tunnettuja ja menestyneitä kuluttajabrändejä. Suomalaiset ovat herättäneet kiinnostusta maailmalla omaleimaisilla tuotteilla, jotka kätkevät taakseen aitoja tarinoita. Mitä voimme oppia toisiltamme?

Päivän aikana keskusteltiin siitä, kuinka voimme luoda kansainvälistä kilpailuetua ja parantaa yritysten kannattavuutta vahvempien brändien ja designosaamisen avulla. Lavalla nähtiin suomalaisia ja ruotsalaisia puhujia akatemian, brändien sekä muotoilun maailmasta.


PROGRAMME 

13:30 REGISTRATION 

14:00 WELCOME 
Ewa Kumlin, Managing Director, Svensk Form 
Petteri Kolinen, CEO, Design Forum Finland

14:20 KEYNOTE: Attitude as a resource in marketing hedonic goods and services
Petri Parvinen, Professor of Strategic Marketing and Management, University of Helsinki

14:50 DESIGN AND BRANDING IN SWEDEN AND FINLAND 

Presentations (à 10 min):
Johan Uunila, Country Manager Finland, Visit Sweden Pauli Waroma, CEO & Founder, Sherpa  

Panel discussion:
Petteri Kolinen, Ewa Kumlin, Pauli Waroma and Michael Persson Gripkow (Visit Sweden)

Moderator of the panel discussion: Petri Parvinen

15:30 COFFEE BREAK 

15:50 CREATING A GLOBALLY SUCCESSFUL BRAND

Presentations (à 10 min):
Ville Heijari, CMO, Rovio Entertainment
Elina Björklund, CEO, Reima 
Niklas Bergh, Niklas Bergh Kommunikation

Panel discussion:
Niklas Bergh, Elina Björklund and Ville Heijari

Moderator of the panel discussion:
Petri Parvinen

17:00 DRINKS

+/-

24.5.2016 Monikanavaisuus ja uusi kuluttuja: Ohjelma ja puhujat

DESIGN FORUM talk: MONIKANAVAISUUS JA UUSI KULUTTAJA
24.5.2016 klo 8.30–11.00 / Kellohalli, Työpajankatu 2, Helsinki

Miten kuluttajakäyttäytymisen muutos vaikuttaa yrityksiin ja mitä ratkaisuja monikanavaisuus tarjoaa? Kuinka digitaalinen käyttäjäkokemus muotoillaan yrityksen menestykseksi? Vuoden toisessa DESIGN FORUM talkissa kuullaan taas kiinnostavia puheenvuoroja ja innostavia esimerkkejä.  Tilaisuuden alustaa ja puhetta johtaa digitalisti Ville Tolvanen.

OHJELMA:

8.30 Aamiainen

9.00 Tervetuloa
Petteri Kolinen, toimitusjohtaja, Design Forum Finland

9.05 Digitalisaatio, aikamme suurin mullistus? – alustus päivän teemaan
Ville Tolvanen, digitalisti, Digitalist Network

9.10 Kuluttajakäyttäytymisen muutos digitalisoituvassa maailmassa – trendeistä tiedolla johtamiseen
Tarja Pentilä, Director, Consumer & Shopper Insight & Digital, TNS Gallup
Katja von Alfthan, Director, Innovation & Product Development, TNS Gallup

9.30 Digital vs. physical vs. human – Keeping the end-user at heart and business in mind in all customer interactions
Tim Hall, Group Director, Fjord Helsinki

9.50 Miten digitalisaatio muuttaa terveydenhuoltoa
Susanna Kinnari, viestintä- ja brändijohtaja, Terveystalo

10.10 Time machines and you (the making of) – How technology is on its way to emphasize the human in humans
Otso Koski, Principal Designer User Experience, Nokia Technologies

10.30 Paneelikeskustelu: “Death of Hero Designer” – Designereiden rooli digitaalisessa suunnittelussa
Moderaattorina Ville Tolvanen

11.00 Tilaisuus päättyy


 
VILLE TOLVANEN, DIGITALISTI, DIGITALIST NETWORK

Ville Tolvanen on strategi, kouluttaja, konsultti ja Digitalist Network -verkoston perustaja. Hän auttaa yrityksiä ymmärtämään muutoksen mahdollisuuksia, opettaa hyödyntämään verkkoa liiketoiminnassa ja rakentamaan uudenlaisia tapoja toimia digiaikana. Ville näkee yrityksissä ja yhteisöissä mahdollisuuksia luoda enemmän ja parempaa toimintaa vähemmällä. 

 

TARJA PENTILÄ, DIRECTOR, CONSUMER & SHOPPER INSIGHT & DIGITAL, TNS GALLUP
Tarja Pentilä on kuluttajien arvojen, asenteiden ja käyttäytymisen asiantuntija ja perehtynyt erityisesti kuluttajien asenteiden ja käyttäytymisen ennakointiin. Hän on työskennellyt monien eri toimialojen yritysten kanssa mm. median, ruokatoimialan, kaupan, rakentamisen ja finanssialan yrityksissä. Hän on työskennellyt TNS Gallupissa vuodesta 2001 eri tehtävissä mm. TNS:n omien laajojen kuluttajatietopankkien TNS Atlaksen ja TNS Monitorin parissa. Hän toimii tällä hetkellä yksikönjohtajana Consumer & Shopper Insight & Digital -yksikössä.

 
KATJA VON ALFTHAN, DIRECTOR, INNOVATION & PRODUCT DEVELOPMENT, TNS GALLUP

Katja von Alfthan on asiakasymmärryksen asiantuntija, jolla on pitkä kokemus yritysten liiketoiminnan kehittämisen konsultoinnista. Hän on työskennellyt sekä kvalitativiisen että kvantitatiivisen tutkimuksen parissa kahdenkymmenen vuoden ajan. Viimeiset vuodet Katja on kartuttanut kokemusta palveluiden innovoinnista ja muotoilusta niin koulutuksen kuin asiakasprojektienkin muodossa. Katja toimii tällä hetkellä TNS Gallupissa innovaatio- ja tuotekehitysjohtajana.

 
TIM HALL, GROUP DIRECTOR, FJORD HELSINKI

Tim Hall has a very strong background in technology and business consulting, with a career spanning over 22 years and multiple technology and process disciplines. He has worked in top global consultancies, such as Accenture and Capgemini, excelling in selling and delivering complex transformational change programs and projects, as well as leading, motivating and coaching large teams. Before joining Fjord, Tim successfully orchestrated two of the largest digital transformation programs in the history of Marks & Spencer in London. A native of the United Kingdom, Tim has lived in Finland since 2011, joining Fjord Helsinki in January 2013. As Group Director, he has the overall responsibility for the Helsinki studio. 

 
SUSANNA KINNARI, VIESTINTÄ- JA BRÄNDIJOHTAJA, TERVEYSTALO

Susanna Kinnari toimii Terveystalossa viestintä- ja brändijohtajana vastaten konsernin viestinnästä, markkinoinnista ja brändistä sekä asiakaspalvelusta. Susannalla on lähes 20 vuoden kokemus monipuolisista viestinnän asiantuntijatehtävistä sekä viestintäkonsulttina että eri yrityksissä. Terveystalo on noussut muutamassa vuodessa toimialan suurimpien ja arvostetuimpien yhtiöiden joukkoon, ja yhtiö on rakentanut vahvan terveyden ja hyvinvoinnin spokesman-roolin integroimalla viestinnän ja markkinoinnin tiiviisti toisiinsa.


OTSO KOSKI, PRINCIPAL DESIGNER USER EXPERIENCE, NOKIA TECHNOLOGIES

Otso Koski has a background in Industrial Design and Strategic Product Development, he has a Master of Arts degree from the University for Industrial Art and Design Helsinki (UIAH, nowadays Aalto). Otso´s main professional career is in User Experience and Service Design on both sides of B2B. He has worked with known global and domestic brands such as Volkswagen, Adidas, Eriksson, DNA, Sonera, Osuuspankki and of course Nokia. Currently he is leading the local UX Design team for Nokia Technologies in Finland.

+/-

24.5.2016 Monikanavaisuus ja uusi kuluttaja: Haastattelut

HAASTATTELUT 24.5.2016

Tim Hall (Group Director / Fjord Helsinki) talks about what challenges and opportunities design is facing in today’s multichanneled and digitalised world.

Katja von Aflthan (Director, Innovation & Product Development / TNS Gallup) kertoo kuluttajakäyttäytymisen trendeistä ja palvelumuotoilusta.

+/-

24.5.2016 Monikanavaisuus ja uusi kuluttaja: Puheenvuorojen tallenteet

TALLENTEET 24.5.2016:

 

 

+/-

24.5.2016 Monikanavaisuus ja uusi kuluttaja: Aiheeseen liittyvää sisältöä

Nokia OZO
What does virtual reality feel like? That’s what testers in Barcelona had a chance to find out. Check out these reactions to experiences produced with the Nokia OZO!

+/-

3.3.2016 Asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu: Puheenvuorojen tallenteet

Mitä on asiakasymmärrys ja käyttäjälähtöisyys? Tarvitaanko yrityksissä palvelumuotoilua? Voiko käyttäjäkokemuksen muotoilla?
Aamupalaa ja vastauksia näihin kysymyksiin tarjoiltiin vuoden ensimmäisessä DESIGN FORUM talk -tilaisuudessa.
Paikan päällä kokemuksiaan olivat kertomassa ja asiasta keskustelemassa Paula Bello / Livework, Päivi Rosti / Creagent, Ulla Jones / OP, Tuulikki Saari / Fennia, Elias Pietilä / Wolt ja Minna Einiö / Hellon. Tilaisuuden moderoi Ossi Lindroos Solitasta.

DESIGN FORUM talk 3.3. TALLENTEET

Design Forum Finlandin toimitusjohtajan Petteri Kolisen tervetulosanat. 

Asiakaslähtöisyyttä ja palvelumuotoilua – Moderaattori Ossi Lindroosin alustus päivän teemaan. Ossi Lindroos, Vice President, Solita. 

CASE: FenniaHoitaja – Liiketoimintalähtöisiä ajatuksia uuden palvelun rakentamisen keskeltä. Tuulikki Saari, palvelujohtaja, Fennia, henkilökorvaukset

CASE: Too many questions, too little time: How service design can help start-ups to make sense of the chaos. Paula Bello, Partner, Design Consultant, Livework

CASE: Ambassador Program – kuinka organisaatioiden sisälle saadaan lisää palvelumuotoilun tulenkantajia Minna Einiö, Client Service Director, Hellon

CASE: Muotoilun iskuryhmä = Win-Win, parempaa asiakaspalvelua ja tehokkaampaa tekemistä Ulla Jones, Business Designer, OP

CASE: Wolt, Elias Pietilä

DESIGN FORUM talk 3.3 Yhteenveto, keskustelua ja kysymyksiä

+/-

3.3.2016 Asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu: Haastattelut

HAASTATTELUT

Minna Einiö (Client Service Director, Hellon), kertoo kuinka Ambassador-ohjelman avulla koulutetaan palvelumuotoilun lähettiläitä yrityksiin.

Tuulikki Saari kertoo miten FenniaHoitaja-palvelu rakennettiin palvelumuotoilun avulla.

Elias Pietilä kertoo kuinka Wolt lähti uudistamaan perinteistä ravintolapalvelua. Katso tästä Elias Pietilä haastattelu.

Miksi OP panostaa palvelumuotoiluun? Katso tästä OP:n Ulla Jonesin haastattelu. 

 

+/-

3.3.2016 Asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu: Aiheeseen liittyvää sisältöä

ASIAKASLÄHTÖISTÄ PALVELUMUOTOILUA: CASE IHMISTEN APTEEKKI

Mitä on palvelumuotoilu OPssa? OPn Ulla Jones on puhujana myös DESIGN FORUM talk -tilaisuudessa 3.3.2016!

Hellon on mukana tässäkin hienossa asiakaskokemusprojektissa.
KAUPPALEHTI 10.2.2016: ”Finnkino vannoo henkilöstöpolitiikassaan osallistumisen nimiin”

Hellonin Jaakko Wäänänen on nimetty muotoilujärjestö DMI:n neuvonantajaksi.
MARMAI 19.2.2016: "Suomeen tarvitaan tuhansia uusia palvelumuotoilijoita"

MARMAI 19.2.2016 Suomalaisfirmat eivät ymmärrä henkilöstön viihtyvyyden ja asiakaskokemuksen yhteyttä