Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

HerääPahvi!

HERÄÄPAHVI! – PAKKAUKSIEN TULEVAISUUS

HerääPahvi! -hankkeessa elintarviketeollisuuden sivuvirroista luodaan puukuitujen kanssa uudenlaisia pakkauskonsepteja, joiden kaupallisia mahdollisuuksia laajennetaan muotoilun, viestinnän ja brändin rakentamisen keinoin.

Tervetuloa hankkeen nimeä kantavaan seminaariin toukokuussa Tampereelle! Seminaarissa tarkastellaan pakkauksen koko arvoketjua muuttuvassa maailmassa.

Ilmoittaudu mukaan 9.5. mennessä
täällä.

Aika: 15.5.2019 klo 12.15–16.30
Paikka:
Auditorio G00-10, Tampereen ammattikorkeakoulu, Kuntokatu 3, Tampere

Ohjelma:

12.15–13.00 Buffetlounas
13.00–16.30 Seminaarin puheenvuorot:
HerääPahvi! – sivuvirroista pakkauksiksi
Päivi Viitaharju, lehtori, TAMK
Tarinallisuus
Vesa Heikkinen, lehtori, TAMK
Pakkaus merkityksellisen brändin rakentajana – kuluttajatrendit pakkaussuunnittelussa
Saara Järvinen, Senior Insight Strategist, Kuudes
Mitä vaatimuksia kaupalla on pakkauksille? 
Senja Forsman, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän vähittäiskauppa
Tulevaisuuden pakkaukset
Petri Vasara, asiantuntija, BioFutures-ryhmä, Pöyry Oy
Puupohjaisen biotalouden uudet tuotteet 
Susanna Winqvist, projektipäällikkö, Uusi puu -hanke
Pikaruokapakkausten vastuulliset materiaalit
Ulrika Kurtén, Senior Vice President Consumer Boards, Kotkamills

 

HerääPahvi! -hanke on Tampereen ammattikorkeakoulun, Luonnonvarakeskuksen ja Design Forum Finlandin yhteishanke, joka yhdistää luovien alojen osaamista bio- ja kiertotalouteen ja niiden uusimpiin innovaatioihin.

Elintarviketuotannossa ja -teollisuudessa syntyy runsaasti erilaisia sivutuotteita, joita käytetään joko energiaksi tai ne kompostoidaan. Ne sisältävät kuitenkin runsaasti bioaktiivisia yhdisteitä sekä kuituja, jotka voitaisiin hyödyntää esim. pakkauspaperin ja kartongin valmistuksessa. HerääPahvi! -hankkeessa näistä materiaaleista luodaan puukuitujen kanssa uudenlaisia pakkaustuotteita, joissa voi olla esimerkiksi elintarvikkeiden säilyvyyttä parantavaa toiminnallisuuttakin. Hankkeessa tuote- ja palvelukehityksen kaikkiin vaiheisiin otetaan mukaan muotoilu, viestintä, media, brändäys ja tarinankerronta, joilla parannetaan tuotteiden kaupallisia mahdollisuuksia.

Hankkeelle on saatu rahoitusta EU:n sosiaalirahastosta ja sen kesto on 1.8.2018–30.10.2020.


Lisätietoja:

Projektipäällikkö Aino Vepsäläinen
aino.vepsalainen(a)designforum.fi, 050 355 6606