Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

Design Forum Newsletter

Lokakuu 2017

DIGITALIST DESIGN FORUM

Design Forum Finland ja Digitalist järjestävät yhdessä marraskuussa Digitalist Design Forum -tilaisuuden Tennispalatsissa Helsingissä. Tapahtuman pääteemana on brändikokemuksen kokonaisvaltaisuuden merkitys ja mahdollisuudet vaikuttaa siihen muotoilulla.

Muotoilulla on suuri rooli asiakaskokemuksessa ja brändimielikuvan kehityksessä ja menestyvät yritykset oppivatkin luomaan itsestään haluttavan ja kilpailijoistaan erottuvan brändin. Kompastuskivenä ovat usein digitaalisen ja fyysisen kokemuksen erot – asiakas kuitenkin odottaa johdonmukaista vastaanottoa kanavassa kuin kanavassa. Myös tuotteen tai palvelun menestymisen määrittelee sen muotoilun onnistuminen.

Digitalist Design Forum -tapahtuman tavoitteena on lisätä ymmärrystä muotoiluajattelusta ja antaa käytännön esimerkkejä yritysten kilpailukyvyn kasvusta muotoilun avulla. Samalla kannustetaan kehittämään brändikokemusta jatkuvasti paremmaksi. Tilaisuudessa puheenvuoron saavat niin muotoilun asiantuntijat kuin muotoilua käyttävien yritystenkin edustajat. Ilmoittaudu tilaisuuteen täällä! Lisää tietoa tapahtumasta ja ohjelman löydät alla olevan linkin takaa.

Digitalist Design Forum 2017
16.11.2017 Tennispalatsi, Helsinki

LUE LISÄÄ


ECODESIGN SPRINT KÄYNNISTYI

EcoDesign Sprint on kiertotalouden valmennusohjelma, joka on suunnattu alasta kiinnostuneille pk-yrityksille ja muotoilutoimistoille. Haku ohjelmaan oli syyskuussa ja nyt mukaan on valittu kolme yrityksen ja muotoilutoimiston muodostamaa paria. Ensin ohjelmassa on yritysten nykyisiä käytäntöjä kartoittava Audit-vaihe ja marraskuussa päästään workshoppaamaan uusia ideoita. Tavoitteena on löytää yrityksille uutta kiertotalouden mukaista liiketoimintaa.

STRATEGISEN MUOTOILUN VALMENNUSTA OULUSSA

Design Forum Finland ja BusinessOulu järjestivät syyskuussa neljän iltapäivän mittaisen yritysvalmennuksen, jossa keskityttiin muotoilun käyttöön strategisella tasolla. Teemat vaihtelivat brändinhallinnasta muotoilupalvelujen ostamiseen ja asiakaskokemuksesta design thinkingiin. Puhujina olivat Antti Porkka, Arni Aromaa, Mikko Koivisto ja Tobias Dahlberg (kuvassa). Koulutus oli suosittu, joten strategiselle muotoilulle on selvästi kysyntää.

OULUSSA MYÖS DESIGN FORUM DATE...

Yritysidentiteetin ja asiakaskokemuksen teemoja jatkettiin Oulussa lokakuun alussa DESIGN FORUM date -tapahtuman myötä. Muotoilusta ja brändikokemuksesta oli puhumassa mm. BusinessOulun luovien alojen asiakkuuspäällikkö Petri Sirviö. Yrityscaseina esittäytyivät Bitfactor, Goodwiller ja Consair. Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Design from Finland -merkin / Suomalaisen Työn Liiton kanssa.

DESIGN FORUM date: Muotoilu ja brändikokemus
4.10.2017 Uusi Seurahuone, Oulu

... JA INDUSTRYSUMMIT

IndustrySummit on joka syksy Oulussa järjestettävä teknologiaseminaari. Tällä kertaa yhtenä tapahtuman pääteemoista oli ajankohtainen kiertotalous. Mukana oli myös muotoilu: Porkka & Kuutsan Antti Porkan (kuvassa) puheenvuorossa käsiteltiin brändin merkitystä teollisuusyritykselle. Samasta aiheesta julkaistaan muuten Oulun yliopistossa kohtapuoliin markkinoinnin alan väitöskirja.

IndustrySummit 5.–6.10.2017, Oulu

HEAVY METAL

Heavy Metal oli nimenä Aallon muotoilua ja teknologiaa yhdistävällä kesäprojektilla. Muotoilun opiskelijat työskentelivät kolmen suomalaisen teknologia-alan yrityksen kanssa tavoitteenaan kehittää kussakin yrityksessä jotakin tiettyä osa-aluetta muotoilun keinoin. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tukemassa hankkeessa painotettiin muotoiluosaamisen strategista käyttöä.