Ajankohtaista
Open navigation Close navigation

Design Forum Newsletter

Maaliskuu 2016

DESIGN FORUM TALK

Design Forum Finland aloitti uuden keskustelu- ja seminaaritilaisuuksien sarjan nimeltä DESIGN FORUM Talk. Tarkoituksena on tuoda esille ajankohtaisia teemoja, mielenkiintoisia puhujia ja teemoja syventäviä case-esittelyjä.

Kevään ensimmäisen DESIGN FORUM Talkin aiheena 3.3.2016 olivat asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu. Teemat kiinnostivat kovasti ja Teurastamon Kellohalli saatiin täyteen kuulijoita.

Aamun ensimmäinen case tuli Fennialta, kun Tuulikki Saari kertoi uudesta, asiakkaiden tarpeista lähtien suunnitellusta FenniaHoitaja-palvelusta. Paula Bello LiveWorkiltä listasi palvelumuotoilun tuomia mahdollisuuksia startup-yritysten kehittämisessä. Toisen suunnittelijanäkökulman toi Minna Einiö, joka esitteli palvelumuotoilutoimisto Hellonin Ambassador Program -ohjelman. Se on koulutus, jonka avulla muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun näkökulmia saadaan tuotua sisälle yrityksiin ja niiden ydinosaamiseen.

Ulla Jones OP:stä toi esiin palvelumuotoilun keinona vastata kovenevaan kilpailuun pankkialalla ja Woltin Elias Pietilä kertoi, miten yksinkertainen oivallus asiakkaan tarpeesta synnytti uudenlaisen, menestyvän ja kehittyvän palvelun. Solitan Ossi Lindroosin moderoima keskustelu päätti tilaisuuden. Puheenvuorot videoitiin ja ne löytyvät täältä.

Design Forum Finland jatkaa DESIGN FORUM Talk -tilaisuuksia 12.5., jolloin teemoina ovat kuluttajakäyttäytymisen muutos, digitaalisuus ja monikanavaisuus.

Kuva: Kalle Kataila

Lue lisää: www.designforum.fi/talk


VUODEN ARKTINEN MUOTOILUYRITYS

Vuoden arktinen muotoiluyritys on uusi tunnustus, jonka jakavat Rovaniemen kaupunki ja Rovaniemen Kehitys Oy. Palkinnolla halutaan nostaa esiin yrityksiä, jotka hyödyntävät liiketoiminnassaan sekä muotoilua että arktisuutta. Ensimmäisenä palkittiin rovaniemeläinen Treeform Oy, joka pyrkii tekemään ekologista ja pohjoisesta inspiroitunutta muotoilua. Yksi tuotteista on suomalaisesta koivuviilusta ja biokomposiitista valmistettu lumilauta.

HIILINIELU DESIGN STUDIO VAUHDISSA

Monialainen Hiilinielu Design Studio -hanke on käynnistynyt ja kickoff-seminaari järjestetään 30.3. Tampereella. Ohjelmassa on hankkeen esittelyn lisäksi mm. Starcke Oy:n design- ja innovaatiojohtaja Ilkka Harjun puheenvuoro pakkausalan uusista innovaatioista sekä Paptic Oy:n ja Kraa Kraan yritys-caset. Aalto-yliopiston tutkijatohtori Elina Ilén kertoo muotoilun mahdollisuuksista selluloosamateriaali-innovaatioissa.

Hiilinielu Design Studio kick-off -seminaari 30.3.2016 klo 14–16.30, Tampereen ammattikorkeakoulu, Kuntokatu 3, tila G00-10

NORDIC AWAKE

Nordic Awake oli neljän pohjoismaisen muotibrändin yhteisesittäytyminen ja showroom Pariisin muotiviikolla  maaliskuun alussa. Pariisin Suomi-Instituutissa esittäytyivät suomalaiset Lovia, Uneins ja Ritual Helsinki sekä Baiba Riba Latviasta. Yhteistä nelikolle oli kestävän muodin ja pohjoismaisen estetiikan yhdistäminen, toistaiseksi vielä uniikki konsepti. Kuva: Uneins Capsule #1, Sigrún Coat, kuvaaja Graziella Louhio

ARTEK UUSISSA TILOISSA

Artek palasi Keskuskadulle ja avasi uuden lippulaivamyymälänsä legendaarisen Rautatalon naapurissa. Tuttujen Alvar Aallon ja Ilmari Tapiovaaran suunnittelemien kalusteiden lisäksi myymälästä saa luonnollisesti Vitran mallistossa olevia tuotteita. Myymäläkonsepti uudistettiin ja mukana on myös mm. jakkarapaja, jossa tutun kolmijalkaisen klassikkokalusteen voi koota haluamistaan osista. Valikoima kirjoja ja lehtiä, erilaiset tilaisuudet ja tapahtumat sekä sisustussuunnittelupalvelut vahvistavat osaltaan tuttua Artek-brändiä ja -heimoa. Kuva: Mikko Ryhänen

... SAMOIN KUIN IITTALA

Iittala esitteli maaliskuun alussa myymäläkonseptinsa, joka tukee yrityksen uudistunutta vähittäiskauppastrategiaa. Ensimmäinen uusi Iittala Store avattiin Helsinki-Vantaan lentokentällä ja toinen avautuu myöhemmin Taipeissa. Elämyksellinen konsepti on suunniteltu erityisesti aasialaisia kuluttajia ajatellen. Tavoitteena on esitellä skandinaavista ja suomalaista lifestyleä sekä yhdistää perinteitä tulevaisuuden elämäntapaan. Iittalan uusi Iittala X Issey Miyake -tuotekonsepti on hyvä esimerkki uudesta näkökulmasta: pohjoismaista lämpöä ja aasialaista estetiikkaa suomalaisella tavalla. Kuva: Finavia