3.9.2015

3D-tulostamisen pioneeri Janne Kyttänen Suomeen

3D-tulostamisen kansainvälinen  pioneeri Janne Kyttänen vierailee Suomessa Helsinki Design Weekillä.

Alunperin Hämeenlinnasta kotoisin oleva Kyttänen pitää Habitare-messujen yhteydessä 3D printing and design integration -workshopin torstaina 10.9.  jossa hän kertoo 3D-tulostamisen mahdollisuuksista ja omista hankkeistaan. Janne Kyttänen oli myös yksi Design Forum Finlandin hiljattain jakaman Vuoden nuori muotoilija 2015 -palkinnon juryn jäsenistä.

Janne Kyttänen sai itse saman palkinnon jo vuonna 2007, kun 3D-tulostaminen oli vielä futuristiselta kuulostavaa toimintaa.  Jo vuonna 2000 Kyttänen oli perustanut Hollannissa maineikkaan Freedom of Creation -yrityksen, joka oli maailman ensimmäinen 3D-tulostukseen erikoistunut yritys. Sen kuuluisia tuotteita olivat mm. Fibonaccin lukusarjaan perustuvat kukkamaiset valaisimet. 3D Systems, tämän hetken suurin 3D-tulostamista hyödyntävä yritys, osti Freedom of Creationin 2011. Nykyään Janne Kyttänen toimii 3D Systemsin luovana johtajana.

Janne Kyttäsen kädenjälkeä näkyy sekä käyttöesineissä että taiteessa. Monet projektit sivuavat niin muotoilua kuin kuvataiteita, kuten vaikkapa Lost Luggage -projekti vuodelta 2014 amsterdamilaiselle Stedelijk-museolle: entäpä, jos matkatavarat olisivatkin vain tiedostoja, jotka voi kohdemaassa tulostaa helposti käyttöönsä, ilman vaivalloista matkatavaroiden kuljetusta? Janne Kyttänen on myös suunnitellut mm. 3D-tulostettavia vaatteita, kenkiä ja huonekaluja. Niissä tuotantotavan lisäksi poikkeuksellista on usein esineen rakenne, johon mallia on haettu vaikkapa linnun luustosta, saippuakuplista tai kasvien soluista.

Janne Kyttänen on toimittajien haastateltavissa keskiviikkona 9.9.2015.

Lisätietoja 3D printing and design integration -workshopista: http://www.designforum.fi/ajankohtaista/janne_kyttanen_workshop_muotoilijoille

Workshopin lipunmyynti: http://shop.messukeskus.com/janne-kyttanen-workshop-muotoilijoille.html

Haastattelupyynnöt ja lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Anne Veinola