21.10.2014

Aarikka – iloa 60 vuotta!

Näyttely Design Forum Showroomissa 30.10.–16.11.2014

Miltä näyttävät Kaija Aarikan viimeisiksi jääneet kosmiset hopeakorut? Mitä hauskaa ovat puupalloista kehitelleet COMPANYN ja Salakaupan omistajat Aamu Song ja Johan Olin? Miltä näyttävät tulevaisuuden puukorut ja miten Aarikkaa tulkitsevat Anu Penttinen ja Susanna Sivonen? Entä kuinka hurja on Aarikan Costo?

Muun muassa kaikki tämä selviää lokakuun lopulla aukeavassa Aarikan 60-vuotisnäyttelyssä Design Forum Showroomissa. Näyttelyssä pääosaan pääsevät projektit, joita on työstetty yhdessä Aarikan suunnittelijaystävien kanssa.

"Vaikka yrityksellä on pitkä ja upea historia, emme halunneet tehdä pelkkää retrospektiivistä näyttelyä. Aarikan vuonna 1954 perustanut äitini Kaija Aarikka (1929–2014) oli loppuun asti tulevaisuudesta kiinnostunut visionääri, joka eli ajassa eikä menneitä kaipaillut. Vaikeasta sairaudestaan huolimatta hän suunnitteli koruja vielä viime keväänäkin. Hänen hengessään suunnittelimme 60-vuotisnäyttelyn, joka on pikemminkin tulevaisuuteen tähyävä laboratorio kuin menneitä muisteleva museo. Historian olemme tallentaneet kaikkien ulottuville nettiin osoitteeseen www.aarikka.com/museo. Toki vilahduksia menneistä nähdään myös näyttelyssä", kertoo Aarikan taiteellinen johtaja Pauliina Aarikka.

Näyttelyyn kutsutut nuoren polven suunnittelijat ovat kaikki tunnettuja tekijöitä omilla aloillaan.

Muotoilija Anu Penttinen tunnetaan värikkäästä lasistaan, jota hän suunnittelee omalle Nounou Design -yritykselleen Nuutajärvellä.

Aamu Song & Johan Olin (COMPANY) jaksavat ihastuttaa muotoilun ystäviä Salakauppansa oivaltavalla tuotevalikoimalla. Aamu Song muistetaan myös Red Dress -projektistaan, jossa konserttiyleisö pääsi kääriytymään solistin punaisen hameen helmoihin esityksen ajaksi.

Graafikko Susanna Sivonen suunnittelee grafiikan ohessa tekstiilikuoseja suomalaisyrityksille. Lintujen lisäksi häntä inspiroivat lapsuuden muistikuvat, joihin myös Aarikan puukorut ja peltipurkit ovat aina kuuluneet.

Coston hatut irrotettavine tupsuineen ovat Suomessa jo käsite. Yhteistyö Aarikan kanssa on tuonut niihin uuden twistin.

Aarikka Oy on suomalainen puutuotteisiin erikoistunut perheyritys, jonka nuori suunnittelija-pariskunta Kaija Aarikka ja Erkki Ruokonen perusti vuonna 1954 tuottamaan Kaijan suunnittelemia puunappeja. Napeille oli ennen valmisvaatteiden valtakautta paljon kysyntää, ja osa ensimmäisistä koruista päätyi Pariisiin Diorille asti. Omien liikkeiden myötä Aarikan tuotevalikoima laajeni nopeasti piensisustustuotteisiin, mm. kynttiläjalkoihin, joulukoristeisiin ja leluihin. Väriä tuotteisiin saatiin itsekehitetyn puunvärjäysmenetelmän avulla.

Tänä päivänä Aarikan toiminta on keskittynyt Helsingin Vallilaan, jossa korut suunnitellaan ja tuotetaan käsityönä. Tuotteiden kotimaisuusaste on niin korkea, että yrityksellä on oikeus käyttää suomalaisuudesta kertovaa Avainlippumerkintää. Suunnittelua ohjaa edelleen Aarikan alkuperäinen arvomaailma: luonnonmateriaalit, omaleimaisuus ja leikkisyys.

Lisää Aarikan värikästä historiaa www.aarikka.com/museo

Lehdistötiedote PDF

Aarikka – Iloa 60 vuotta! 30.10.–16.11.2014
Design Forum Showroom, Erottajankatu 9B (sisäpiha), Helsinki.
Ma–pe 12–18, la–su 12–16, vapaa pääsy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: