9.8.2018

Antrei Hartikainen on vuoden 2018 nuori muotoilija

Design Forum Finlandin jakaman Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2018 saa puuseppämestari Antrei Hartikainen (synt. 1991).

Antrei Hartikainen yhdistää tuotannossaan perinteiset puusepäntaidot ja suomalaisen puunkäsittelyn moderniin muotoiluun. Fiskarsissa asuva puuseppämestari tekee omaa piensarjatuotantoa ja yhteistyöprojekteja muotoilijoiden ja yritysten kanssa eikä vedä tiukkaa rajaa taiteen ja käyttöesineen välille. Antrei Hartikaisen puukalusteet ja pienesineet ovat saaneet jo runsaasti huomiota niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hän tekee myös taidetta ja muotoilua yhdisteleviä uniikkitöitä, joissa käyttöesine on nähty uusin silmin tai uudenlaisessa yhteydessä.

"Käsityötekniikoilla toteutettava uniikki osa tuo mielenkiintoisen jännitteen muuten monistettavaan tuotteeseen tai teokseen. Näitä taiteen ja muotoilun rajapinnassa olevia töitä teen piensarjoissa, koska sekä käsityövaltainen että koneellinen työ on mahdollista toteuttaa järkevästi sarjassa. Tällaisten töiden kehittäminen kiinnostaa erityisesti", kuvailee Hartikainen työtään ja tämän hetken kiinnostuksen kohdettaan.

Palkintojuryn mukaan Antrei Hartikainen on omaperäinen ja taidokas puuseppä, joka liikkuu sujuvasti taiteen ja sarjavalmistuksen rajapinnassa. Hänellä on oma, jo varmaksi muodostunut muotokielensä, joka tekee hänen tuotannostaan selkeän ja erottuvan. Jury totesi, että Hartikaisen materiaalien tuntemus on erinomaista ja hän hyödyntää puun ominaisuuksia kekseliäästi, usein haastaen ja rajoja etsien. Antrei Hartikainen on tehnyt yhteistyötä sujuvasti eri alojen ammattilaisten kanssa.

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinto on perustettu vuonna 2000 ja se jaetaan nyt 17. kerran. Palkinto voidaan myöntää yhdelle tai useammalle henkilölle tai ryhmälle, joka on osoittanut uutta luovaa näkemystä ja osaamista muotoilun alalla. Palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn.

Tänä vuonna palkintoon kuuluu ensimmäistä kertaa residenssijakso Suomen Ranskan instituutin Pariisin Studiot -residenssiohjelmassa. Antrei Hartikainen on ohjelman ensimmäinen residenssiläinen ensi tammikuussa ja hänen tuotantonsa tulee näkymään osana instituutin ohjelmistoa.

Palkintojuryyn vuonna 2018 kuuluivat toimitusjohtaja Petteri Kolinen / Design Forum Finland, partneri Mika Ståhlberg / Asianajotoimisto Krogerus, teollinen muotoilija, professori Ville Kokkonen / Aalto-yliopisto ja muotoilija, sisustusarkkitehti Elina Aalto / Aalto+Aalto (Vuoden nuori muotoilija 2010). Asianajotoimisto Krogerus on palkinnon pääyhteistyökumppani ja tukee palkintoa lahjoittamalla 5 000 € palkintosumman.

Kuva: Katja Hagelstam

Vuoden nuori muotoilija 2018: Antrei Hartikainen
23.8.–16.9.2018 Lokal Plus, Annankatu 11, Helsinki
Avoinna ti–pe 12–18, la–su 12–16, ma suljettu, vapaa pääsy

Meet the Designer: Antrei Hartikainen on paikalla näyttelyssään la 15.9. klo 14–16.

Design Forum Finland, viestintäasiantuntija Anne Veinola
anne.veinola@designforum.fi, 040 548 6407
Lehdistökuvat ovat ladattavissa 9.8. klo 9.00 alkaen osoitteessa www.designforum.fi/vnm2018.

Vuoden nuori muotoilija -palkinto:
Design Forum Finland, projektipäällikkö Laila Alanen
laila.alanen@designforum.fi, 050 548 4114

www.designforum.fi/vnm2018
#vuodennuorimuotoilija
www.antreihartikainen.fi

DESIGN FORUM FINLAND
Design Forum Finland on muotoilun promootio-organisaatio, jonka tavoitteena on edistää muotoilun käyttöä suomalaisissa yrityksissä, erityisesti johtamisen työkaluna strategisella tasolla, ja näin kasvattaa yritysten kansainvälistä kilpailukykyä. Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, vuonna 1875 perustettu yhdistys, joka on alallaan maailman toiseksi vanhin.

KROGERUS
Krogerus on johtava liikejuridiikan asianajotoimisto, joka hoitaa erilaisiin yritysjärjestelyihin, riidanratkaisuun ja viranomaissääntelyyn liittyviä toimeksiantoja. Toimistolla on erityisasiantuntemusta muun muassa energia-, rahoitus-, elintarvike-, terveydenhuolto-, kiinteistö-, teknologia- sekä tietoliikennealoilla. Krogerus on säännöllisesti mukana markkinoiden merkittävimmissä ja haastavimmissa toimeksiannoissa.