23.2.2015

Design Forum Finlandille uusi strategia ja toimitusjohtaja

Suomalaisen muotoilun kehittäjä- ja edistämisorganisaatio Design Forum Finland uudistaa strategiansa sekä luo uuden toimintamallin, joka vastaa paremmin yhdistyksen tavoitteisiin edistää muotoiluosaamisen tuottamaa kilpailuetua.

Yhdistystä vuodesta 2006 luotsannut toimitusjohtaja Mikko Kalhama on irtisanoutunut tehtävästään. Väliaikaisena toimitusjohtajana toimii toistaiseksi oman toimensa ohella Design Forum Finlandia ylläpitävän Suomen Taideteollisuusyhdistyksen aiempi hallituksen jäsen Dan Colliander.

Design Forum Finlandin strategiaa ja toimintamallia koskevan uudistuksen taustalla on yhteistyökumppaneilta ja jäseniltä saatu palaute. Uuden strategian tarkoitus on vastata yhdistyksen jäsenten sekä suomalaisen yrityskentän tarpeisiin entistä tehokkaammin. Design Forum Finland keskittyy jatkossa aiempaa vahvemmin yritysten palvelemiseen ja muotoiluosaamisen tuottaman kilpailuedun edistämiseen.

Yhdistyksen hallitus on hyväksynyt strategian uudistamisen päälinjat ja ryhtynyt näiden mukaisesti konkreettisiin toimenpiteisiin. Yhdistyksen uusi operatiivinen rakenne astuu voimaan vuoden 2015 aikana.

”Muotoilulla on keskeinen merkitys yritysten kilpailukyvyssä erityisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tehtävänämme on nyt pitää huoli siitä, että Design Forum Finland koetaan kumppaneidensa ja yritysten keskuudessa tahona, jonka työ on pitkäjänteistä ja tuloksekasta ja siten hyödyttää suomalaisia yrityksiä. Jotta pääsemme tähän tavoitteeseen, meidän on uudistettava myös henkilöstömme osaamista”, toteaa hallituksen puheenjohtaja Ulla Uimonen

”Mikko Kalhama on toiminut Design Forum Finlandin johdossa hyvin haasteellisen jakson ja käytännössä myös koko nykyisen talouden taantuman. Kalhaman johdolla Design Forumin omaa taloutta on tervehdytetty muun muassa lakkauttamalla kesällä 2014 tappiollinen myymälätoiminta. Lisäksi Design Forum Finland on joutunut turvautumaan henkilöstön lomautuksiin. Haluamme kiittää Mikkoa näistä vuosista ja toivottaa hänelle kaikkea hyvää, työ on ollut arvokasta ja haastavaa. Nyt on aika hakea uutta osaamista, jolla on vahva kytkös yrityksiin”, jatkaa Uimonen.

Yhdistyksen hallitus on käynnistänyt uuden toimitusjohtajan hakuprosessin.

Lisätietoja: Design Forum Finlandin hallituksen puheenjohtaja Ulla Uimonen puh. 050 313 1058 sekä hallituksen jäsen Pekka Mattila puh. 040 738 7221

Design Forum Finland lyhyesti:

Design Forum Finland on suomalaisen muotoilun käytön edistäjä. Ensisijainen DFF:n kohderyhmä ovat yritykset, jotka tarvitsevat ja haluavat muotoilusta uutta kilpailuetua. DFF toimii non profit -periaatteella tarjoten sellaisia palveluita, joille ei ole toimivia markkinoita muualla.