5.4.2018

Designin uusi aalto

Halusimme Design Forum Finlandissa vastata usein esille nousevaan kysymykseen ”Mitä on tämän päivän suomalainen muotoilu?”

Muotoilu tänään on palveluiden ja asiakaskokemuksen suunnittelua, brändin hallintaa ja liiketoiminnan ja strategian kehittämistä. Se on noussut yhä merkittävämpään asemaan menestyvien yritysten strategisessa tekemisessä. Designin uusi aalto -kirjassa kuvataan kymmenen esimerkkiä muotoilun uusista muodoista: tuotteiden ja digitaalisten palvelujen maailmoja, yhteisöjä rakentavia brändikokemuksia, yhteiskunnallista arvoa luovia bisnesmalleja sekä hyvinvoivia organisaatiokulttuureja.

Designin uusi aalto tuo suomalaisen designin tarinan seuraavalle vuosisadalle. Kirja kysyy, mitä nykydesign on ja miten se luo merkitystä ja menestystä muuttuvaan maailmaan.

Designin uusi aalto -kirjan ovat kirjoittaneet Ville Tikka ja Nuppu Gävert ja sen on tuottanut Design Forum Finland yhdessä Kustannusosakeyhtiö Siltalan kanssa.

Kirjassa esitellyt kymmenen yritystä ovat Slush, Iris.AI, M4ID, M2-Kodit, Kyrö Distillery, Kekkilä, Beddit, Uusi Kaupunki -verkosto, OP ja Reaktor. Asiantuntija-artikkelit ovat kirjoittaneet Leyla Acaroglu, Juha Kronqvist, Sami Niemelä ja Reijo Karhinen. Designin uusi aalto jatkaa Design Forum Finlandin kustantamien, tämän päivän muotoilusta kertovien kirjojen sarjaa uudella tavalla.

Designin uusi aalto, Kustannusosakeyhtiö Siltala, Helsinki 2018
ISBN 978-952-234-512-7
Sidottu, 136 sivua
Graafinen suunnittelu: Anna Savolainen

Lisätietoja, tilaukset ja lehdistökuvat:
Design Forum Finland, viestintäasiantuntija Anne Veinola
anne.veinola@designforum.fi, 040 548 6407

Design Forum Finlandin tavoitteena on edistää muotoilun käyttöä suomalaisissa yrityksissä, erityisesti johtamisen työkaluna ja yrityksen strategisella tasolla, ja tätä kautta kasvattaa yritysten kansainvälistä kilpailukykyä. Design Forum Finland on yleishyödyllinen toimija, jonka käytössä on laaja verkosto muotoilun asiantuntijoita.

Ville Tikka on strategisen designtoimisto Wevolven strategiajohtaja sekä organisaatiodesigniin erikoistuneen WholeWork-toimiston perustaja. Hän on työskennellyt tutkijana, suunnittelijana ja kuraattorina erilaisten strategisten designprojektien parissa viidellä mantereella.

Nuppu Gävert on erikoistunut tuomaan yhteiskunnallisen ja kulttuurisen ymmärryksen strategiseen designtyöhön sekä auttamaan kilpailukyvyn ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kasvattamisessa. Hän on toiminut Wevolven tutkimusjohtajana ja työskentelee nykyään palvelumuotoilutoimisto Hellonissa.