30.11.2017

Yrjö Sotamaa saa Estlander-mitalin

Suomen Taideteollisuusyhdistys / Design Forum Finland jakaa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuonna tunnustuspalkintonsa Estlander-mitalin. Mitalin saa professori Yrjö Sotamaa. Palkinto luovutettiin professori Sotamaalle 30.11.2017.

Professori Yrjö Sotamaa on pitkän linjan muotoilukasvattaja ja muotoilun koulutuksen ja tutkimuksen edistäjä. Hän vaikutti pitkään opettajana ja rehtorina Taideteollisessa korkeakoulussa, jota hän uudisti ja kehitti voimakkaasti. Sotamaan rehtorinviran aikana 1985–2008 koulu kansainvälistyi ja nousi maailman muotoilukoulujen kärkijoukkoon. Taideteollisen korkeakoulun liityttyä osaksi Aalto-yliopistoa Sotamaa piti hallussaan Design Innovation -professuuria 2008–2010. Sittemmin hän on toiminut mm. Kiinassa Tongji-yliopiston professorina.

Estlander-mitalin palkintoperusteluissa kiitetään Sotamaan asennetta uusiin ideoihin ja ajattelumalleihin, joihin hän on aina osoittanut kiinnostusta ja joita hän on mielellään jakanut muillekin. Hän on ennakkoluulottomasti uudistanut muotoilun tutkimusta ja koulutusta ja tuonut opetukseen uusia yhteistyömuotoja. Yrjö Sotamaan panos uusien muotoilijasukupolvien kasvattamisessa on merkittävä ja ansaitsee huomion erityisesti Suomen itsenäisyyden juhlavuotena.

Estlander-mitalit ovat Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry:n / Design Forum Finlandin 125-vuotisjuhlavuotenaan vuonna 2000 perustama tunnustus, joka annetaan merkittävästä työstä suomalaisen muotoilun hyväksi. Tunnustus on nimetty yhdistyksen perustajan professori Carl Gustaf Estlanderin (1834–1910) mukaan, ja se jaetaan Estlanderin elämäntyön ja suomalaisen muotoilun hengessä.

Kultaisen, hopeisen tai pronssisen mitalin voi saada henkilö, joka on merkityksellisellä tavalla syventänyt muotoilukulttuurin ja suomalaisen elinkeinoelämän vuorovaikutusta. Tunnustuksen kriteereissä painotetaan muotoilun käytön edistämistä elinkeinoelämässä. Mitalin on suunnitellut taiteilija Tero Laaksonen.

Painokelpoinen lehdistökuva on ladattavissa täällä.

Projektipäällikkö Laila Alanen
laila.alanen@designforum.fi, 050 548 4114