4.10.2013

Fennia Prize 2012 -palkintonäyttely Etelä-Koreaan

Suomen parasta muotoilua on esillä Etelä-Koreassa Design Korea 2013 -tapahtumassa.

Suomalainen huippumuotoilu saa laajan kansainvälisen yleisön, kun Fennia Prize 2012 -palkintonäyttely on esillä 10.–13.10.2013 Etelä-Korean Gwangjussa Design Korea 2013 -tapahtumassa. Tapahtumaan on kutsuttu 11 muotoilukilpailua ympäri maailmaa ja kutsuttujen joukossa on myös Fennia Prize 2012. Koreasta näyttely jatkaa vielä Turkkiin Istanbul Design Weekille 27.11.–1.12. Istanbulin jälkeen näyttelyn kierto päättyy ja se palaa Suomeen.

Joka toinen vuosi jaettava Fennia Prize on Suomen suurimpia muotoilupalkintoja. Siinä palkitaan yrityksiä esimerkillisestä muotoilun käytöstä. Kilpailun järjestävät suomalaisen muotoilun promootio-organisaatio Design Forum Finland ja Fennia-ryhmä.

Vuoden 2012 Fennia Prize -palkitut ovat hyviä esimerkkejä tämän päivän muotoilun laaja-alaisuudesta: mukana on niin kuluttajatuotteita, raskasta teollisuutta, hyvinvointi- ja terveysalan laitteita kuin palvelu- ja vähittäismyyntikonseptejakin. Pääpalkinnon, 15 000 € suuruisen Fennia Prize 2012 Grand Prix’n sai  Suomen valtakunnallista sähkönsiirron kantaverkkoa ylläpitävä Fingrid Oyj uudenlaisen voimapylvään muotoilusta. 5 000 € Fennia Prize -palkinnon saajia oli neljä. Helsingin kaupunki palkittiin kaupunginkirjastonsa uudesta palvelu- ja tilakonseptista. Kehityshanke on hyvä esimerkki muotoilun uusista käyttötavoista ja asiakkaista. Kekkilä Oy:n Koti & Piha -tuotekonseptin myötä korkeatasoista ja viimeisteltyä muotoilua on tarjolla harrastajienkin puutarhoihin. Konecranesin Smarter Cabin -nosturiohjaamo antaa nosturin kuljettajalle aikaisempaa paremman näkyvyyden työskentelyalueelle ja ergonominen ohjaamo on ollut selkeä kilpailuetu yritykselle. Tulikiven Nuoska-kiukaat ovat perinteinen  suomalaiseen kulttuuriin kuuluva tuote, joka muotoiltiin uudelleen tämän päivän kylpyläkulttuuriin sopivaksi. Näiden lisäksi kilpailussa jaettiin 23 Fennia Prize -kunniamainintaa.

Fennia Prize 2012 10.–13.10.2013 Design Korea 2013, Gwangju, Etelä-Korea

Design Forum Finland, projektipäällikkö Melissa Ylijoki, (09) 6220 8110, melissa.ylijoki@designforum.fi www.youtube.com/watch?v=e1vYR3o5e2M
www.designforum.fi/fenniaprize

Fennia Prize 2014 -kilpailun ilmoittautuminen on parhaillaan käynnissä  ja tulokset julkistetaan ensi vuoden alkupuolella. Ajankohtaisin tieto kilpailusta löytyy osoitteesta http://www.designforum.fi/fenniaprize