3.6.2015

Fennia Prize 2014 esillä Tampereella

Suomen parasta teollista muotoilua on esillä Tampere-talolla Manufacturing Performance Days -tapahtumassa 8.–10.6.2015.

30 % pienempi polttoaineentarve. 430 000 kg vähemmän CO2-päästöjä valmistuksessa. 90 % vähemmän pakkausjätettä. Puolet tavanomaisesta raaka-aineen määrästä. 34 patenttia tai patenttihakemusta. Laskennallisesti 18 pelastettua ihmishenkeä. Miljoona koodiriviä.

Muun muassa näitä lukuja saatiin muotoilun tuloksiksi Design Forum Finlandin, Fennian ja Elon järjestämässä Fennia Prize -muotoilukilpailussa. Joka toinen vuosi jaettava Fennia Prize on Suomen suurimpia muotoilupalkintoja. Kilpailun järjestävät suomalaisen muotoilun promootio-organisaatio Design Forum Finland, Fennia ja Elo, uutena yhteistyökumppaninaan Patentti- ja rekisterihallitus.

Fennia Prize -muotoilukilpailussa palkitaan yrityksiä esimerkillisestä muotoilun käytöstä. Näissä yrityksissä muotoilu ei ole vain tuotteen ulkoasun suunnittelua vaan olennainen osa yrityksen liiketoimintoja. Muotoilulla on saavutettu merkittäviä mitattavissa olevia etuja mm. raaka-aineen kulutuksessa, käyttökustannuksissa tai ympäristöseikoissa. Kaikille muotoilu on tuonut lisä-arvoa, näkyvyyttä, uusia asiakkuuksia ja vahvemman brändin.

15 000 € suuruisen Fennia Prize Grand Prix’n saivat Ponsse Oyj ja sen uusi harvesteri PONSSE Scorpion. Palkinnon perusteina olivat mm. pitkäjänteinen muotoilun hyödyntäminen yrityksessä, lukuisat uudet muotoiluratkaisut ja käyttäjien panos uuden harvesterin tuotekehityksessä. Neljä 5000 € Fennia Prize -palkintoa saivat Jalo Helsingin Kupu-palovaroitin, Microsoftin (silloin vielä Nokian)  Lumia-tuoteperhe, Perusteen pantillinen RePack-postipakkaus ja Wärtsilän uusi nelitahtimoottorisukupolvi. Lisäksi kilpailussa jaettiin 22 kunniamainintaa.

Patentti- ja rekisterihallitus antoi ensimmäistä kertaa IPR-kunniamaininnan ja 5000 € palkinnon ansiokkaasta immateriaalioikeuksien hyödyntämisestä. Sen sai Polar Electro liikkumista mittaavalla Polar Loop -aktiivisuusrannekkeellaan.

Fennia Prize 2014 8.–10.6.2015
Manufacturing Performance Days, Tampere-talo