7.3.2014

Fennia Prize 2014 -näyttely aloittaa kiertonsa

Suomen parasta teollista muotoilua on esillä Rovaniemellä tiedekeskus Pilkkeessä 11.3.-29.3.2014 ja Virossa Tallinnan yliopiston Innovaatiokeskus Mektoryssa 4.4.- 30.4.2014.

Rovaniemellä näyttely on osana Lapin kauppakamarin järjestämän kansainvälisen Arctic Business Forum -konferenssin ohjelmaa 11.-13.3.2014. Viidettä kertaa järjestettävässä konferenssissa käsitellään arktisen talousalueen ajankohtaisimpia mahdollisuuksia ja haasteita. Konferenssi antaa viimeisintä tietoa arktisen alueen talouskehityksestä ja Euroopan pohjoisen alueen investoinneista osana globaalitaloutta. Pilkkeeseen näyttelyä on tuottanut yhdessä Design Forum Finlandin kanssa Tahkokallio Design+.

Virossa näyttely järjestetään Tallinnan yliopiston Innovaatiokeskus Mektoryn tiloihissa ja se avataan 4.4., jolloin Estonia Design Center järjestää Mektoryssa Design Management -konferenssin. Näyttely on avoinna Tallinnassa huhtikuun loppuun asti.

Joka toinen vuosi jaettava Fennia Prize on Suomen suurimpia muotoilupalkintoja. Siinä palkitaan yrityksiä esimerkillisestä muotoilun käytöstä. Kilpailun järjestävät suomalaisen muotoilun promootio-organisaatio Design Forum Finland, Fennia ja Elo, uutena yhteistyökumppaninaan Patentti- ja rekisterihallitus. Vuoden 2014 palkitut julkistettiin 30.1. Palkituissa yrityksissä muotoilu ei ole vain tuotteen ulkoasun suunnittelua vaan olennainen osa yrityksen liiketoimintoja. Muotoilulla on saavutettu merkittäviä mitattavissa olevia etuja mm. raaka-aineen kulutuksessa, käyttökustannuksissa tai ympäristöseikoissa. Kaikille muotoilu on tuonut lisä-arvoa, näkyvyyttä, uusia asiakkuuksia ja vahvemman brändin.

Pääpalkinnon, 15 000 € suuruisen Fennia Prize Grand Prix'n sai Ponsse Oy ja sen uusi harvesteri PONSSE Scorpion. Palkinnon perusteina ovat mm. pitkäjänteinen muotoilun hyödyntäminen yrityksessä, lukuisat uudet muotoiluratkaisut ja käyttäjien panos uuden harvesterin tuotekehityksessä. Neljä 5000 € Fennia Prize -palkintoa saivat Jalo Helsingin Kupu-palovaroitin, Nokian Lumia-tuoteperhe, Perusteen pantillinen RePack-postipakkaus ja Wärtsilän uusi nelitahtimoottorisukupolvi. Lisäksi kilpailussa jaettiin 22 kunniamainintaa. Patentti- ja rekisterihallitus jakoi ensimmäistä kertaa IPR-kunniamaininnan ja 5000 € palkinnon ansiokkaasta immateriaalioikeuksien hyödyntämisestä.  Sen sai Polar Electro liikkumista mittaavalla Polar Loop -aktiivisuusrannekkeellaan.

Kaikki palkitut ja kunniamaininnan saaneet yritykset ovat esillä sekä Rovaniemellä, että Tallinnassa. Palkintonäyttelyn toteutus osoittaa myös vastuullisuutta ja innovatiivisuutta. Näyttelyrakenteet ovat keveitä ja niiden materiaali on kierrätettävää, pahvia, metallia ja MDF-levyä. Jalustat voi pakata sisäkkäin ja seinäkkeet ovat keveitä ja kokoonpantavia, jolloin ne vievät kuljetuksessa tilaa vain kolmasosan tavallisesta. Tukevuutta jalustoille antavat niiden sisällä olevat vesikanisterit, jotka täytetään vasta näyttelykohteessa. Näyttelyarkkitehtuurin on suunnitellut muotoilutoimisto Aivan ja videosta vastaa Pentagon Design.

Design Forum Finland, projektipäällikkö Melissa Ylijoki
(09) 6220 8110, melissa.ylijoki@designforum.fi