19.1.2017

Menestyjät käyttävät muotoilua – Fennia Prize Grand Prix Merivaara Oy:lle

Muotoilu on kiistatta mukana menestyneimpien yritysten liiketoiminnassa. 19.1.2017 julkistettavan Fennia Prize -muotoilukilpailun tulokset osoittavat selvästi, että muotoilun käyttö tuo juuri sen lisäedun, jonka avulla menestytään kansainvälisesti ja luodaan vahva ja näkyvä brändi. 10 000 € Fennia Prize Grand Prix'n saa Merivaara Oy, joka on hyödyntänyt muotoilua johdonmukaisesti tuotekehityksessään jo vuosien ajan.

Fennia Prize on yksi Suomen merkittävimmistä muotoilukilpailuista. Sen järjestävät Design Forum Finland, Fennia-konserni, Elo ja Patentti- ja rekisterihallitus. Kilpailussa palkitaan yrityksiä ja organisaatioita muotoilun esimerkillisestä käytöstä niin tuotteiden kuin palveluiden, liiketoimintaprosessien tai konseptien suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Merivaara Oy on yli satavuotias leikkaussalijärjestelmien ja sairaalakalusteiden valmistaja, jonka tuotannosta yli 85 % menee vientiin. Se työllistää noin 120 henkilöä neljässä maassa. Fennia Prize Grand Prix -palkinto myönnetään Q-Flow-leikkaussalivalaisimesta, joka on uusi avaus yrityksen mallistossa ja rohkea ratkaisu kilpailluilla globaaleilla markkinoilla. Valaisimessa on lukuisia innovaatioita, jotka mm. parantavat leikkaussalien hygieniatasoa ja tehostavat sairaalahenkilökunnan työtä. Merivaaran tuotekehitys perustuu monialaiseen tutkimukseen ja käyttäjien syvälliseen tuntemukseen. Palkitussa valaisimessa huipputekniikan ja muotoilun yhdistelmällä on saavutettu sekä selviä hyötyjä käyttäjälle että kilpailuetua ja erottuvuutta yritykselle.

Fennia Prize Grand Prix'n lisäksi kilpailussa jaetaan viisi 5 000 €:n suuruista Fennia Prize Winner -palkintoa. Ne saivat Consair Oy CAMU-pölynhallintatyöpisteestä, Genelec Oy uudesta älytarkkailukaiutinmallista, Naava älyviherseinästä, muotoilutoimisto Pentagon Design Oy Fazerille suunnitellusta lakritsikonseptista ja Planmed Oy Planmed Clarity -mammografialaitteesta. Fennia Prize -kunniamaininnan saivat seuraavat kymmenen yritystä: Fiskars Finland Oy Ab, INTO Concept Oy, Jukolux Oy, Konecranes Global Oy, LINK Design and Development Oy, Lojer Oy, Nuviz Oy, Pomarfin Oy, PUF Design Market ja Skanska Talonrakennus Oy.

Fennia Prize -palkintojen lisäksi Patentti- ja rekisterihallitus jakaa IPR-kunniamaininnan ansiokkaasta immateriaalioikeuksien hyödyntämisestä. Vuonna 2017 palkinto annetaan kahdelle yritykselle, Lojer Oy:lle Manuthera-mobilisaatiopöydän malli- ja tavaramerkkisuojaamisesta ja Secto Design Oy:lle tuotteiden aktiivisesta IPR-oikeuksien puolustamisesta.

Joka toinen vuosi järjestettävän Fennia Prize -muotoilukilpailun tavoitteena on edistää muotoilun hyödyntämistä elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa kilpailukyvyn, kansainvälistymisen ja kasvun lisäämiseksi. Samalla tuodaan julkisuutta muotoilun käytölle ja sen merkitykselle sekä sitä hyödyntäville yrityksille. Kilpailu järjestettiin nyt 13. kerran.

Vuoden 2017 kilpailun juryyn kuuluivat puheenjohtajana Antti Kuljukka Fenniasta ja jäseninä Ramia Mazé Aalto-yliopistosta, Anna Lauttamus-Kauppila Patentti- ja rekisterihallituksesta, Sami Niemelä Nordkappista, Jani Niipola Kauppalehdestä, Antti Salminen Tekesistä, Piritta Winqvist LINK Design and Developmentista sekä Petteri Kolinen Design Forum Finlandista. Palkintonäyttelyn arkkitehtuurista vastaa Seos Design Oy. Helsingin jälkeen näyttely on seuraavan kerran esillä Rovaniemen Arctic Design Weekillä helmikuussa.

Fennia Prize 2017 on osa Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017.

Fennia Prize 2017 -palkintonäyttely 20.1.–12.2.2017
Kluuvikatu 6, Helsinki
Avoinna ma–pe 11–18, la 11–17, su 12-16, vapaa pääsy

Kaikkien palkittujen ja kilpailun esittelyt sekä lehdistökuvat: www.designforum.fi/fenniaprize17