11.11.2013

Fennia Prize 2012 Turkkiin ja Kiinaan

Suomen parasta teollista muotoilua on esillä Istanbulissa ja Etelä-Kiinan Dongguanissa marraskuussa.

Design Forum Finlandin yhdessä Fennia-ryhmän kanssa järjestämän Fennia Prize 2012 -muotoilukilpailun palkintonäyttely jatkaa kiertoaan. Etelä-Korean Gwangjusta se siirtyy Turkkiin, jossa se on esillä Istanbul Design Weekillä. Torstaina 28.11. vietetään Finnish Design Day -teemapäivää. Päivän ohjelmaan kuuluu seminaari, jossa puhuvat Arni Aromaa Pentagon Designista ja professori Alpay Er Özyegi-yliopistosta. Istanbulin näyttely on toteutettu yhteistyössä Suomen Turkin suurlähetystön ja Istanbul Design Weekin kanssa ja siellä ovat esillä kaikki kilpailussa palkitut 28 tuotetta.

Fennia Prize 2012 -palkitut ovat esillä marraskuussa myös Kiinassa Dongguanissa, jossa järjestetään 12.–15.11.2013 China International Science and Technology Cooperation Week -tapahtuma. Messuille odotetaan kolmen päivän aikana noin 50 000 kävijää. Suomi on kutsuttu tapahtumaan erityisvieraaksi. Fennia Prize -palkitut esitellään paneelinäyttelynä osana suomalaista osaamista, yrityksiä, tuotteita ja teknologiaratkaisuja esittelevää messuosastoa. Osaston on koonnut suomalainen muotoilutoimisto Creadesign. Messuesittelyn tavoite on lisätä suomalaisten yritysten tunnettuutta alueen päättäjille ja esitellä, miten muotoilua hyödynnetään suomalaisessa teollisuudessa kilpailukyvyn lisäämisessä ja tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa.

Vuoden 2012 Fennia Prize -palkitut ovat hyviä esimerkkejä tämän päivän muotoilun laaja-alaisuudesta: mukana on niin kuluttajatuotteita, raskasta teollisuutta, hyvinvointi- ja terveysalan laitteita kuin palvelu- ja vähittäismyyntikonseptejakin. Pääpalkinnon, 15 000 € suuruisen Fennia Prize 2012 Grand Prix’n sai Suomen valtakunnallista sähkönsiirron kantaverkkoa ylläpitävä Fingrid Oyj uudenlaisen voimapylvään muotoilusta. 5 000 € Fennia Prize -palkinnon saajia oli neljä: Helsingin kaupunki / kaupunginkirjaston uusi palvelu- ja tilakonsepti, Kekkilä Oy:n Koti & Piha -tuotekonsepti, Konecranesin Smarter Cabin -nosturiohjaamo ja Tulikiven Nuoska-kiukaat. Näiden lisäksi kilpailussa jaettiin 23 Fennia Prize -kunniamainintaa.

Istanbulin jälkeen Fennia Prize 2012 -näyttelyn kierto päättyy ja se palaa Suomeen. Fennia Prize 2014 -muotoilukilpailu on parhaillaan käynnissä ja tulokset julkistetaan tammikuun lopulla 2014.

Fennia Prize 2012 12.–15.11.2013
China International Science and Technology Cooperation Week, Dongguan, Kiina

Fennia Prize 2012 26.11.–1.12.2013
Istanbul Design Week, Turkki