12.3.2015

Huippusuunnittelija Teemu Muurimäeltä uusi aluevaltaus – iltapuvut vaihtuvat miestenvaatteisiin

Muotisuunnittelija Teemu Muurimäen luotsaama uusi miestenvaatemerkki Formal Friday lanseeraa tänään ensimmäisen mallistonsa. Brändi tavoittelee jalansijaa kansainvälisiltä markkinoilta tuomalla miesten muotiin extreme-urheiluvaatteista tuttuja luonnonmateriaaleja ja satsaamalla uuteen nettikauppainnovaatioon.

”Formal Fridayn vaatteet on suunniteltu tyylitietoisille miehille, jotka eivät aina viihdy kovat kaulassa. Haluamme palvella asiakkaita, joiden pukeutumista voisi kuvailla luontevasti harkituksi ja ajattomasti ajankohtaiseksi”, brändin luova johtaja Teemu Muurimäki sanoo.

Muurimäki on tunnettu aiemmin etenkin uniikeista iltapuvuistaan. Liki viisitoistavuotisen uransa aikana hän on työskennellyt muun muassa Dolce&Gabbanalle, Bottega Venetalle ja Giorgio Armanille. Nykyisin Muurimäki suunnittelee Formal Fridayn ohella Marimekolle.

”Olen haaveillut omasta miestenvaatemallistosta jo pitkään, mutta en ole halunnut ryhtyä puuhastelemaan yksin. Formal Fridayssa on mukana osaamista monilta eri aloilta, ja voin itse keskittyä rauhassa suunnittelutyöhön”, Muurimäki perustelee.

Formal Fridayn vaatteet on valmistettu huippulaadukkaista teknisistä luonnonmateriaaleista, joita on tähän mennessä hyödynnetty lähinnä extreme-urheilijoiden käyttämissä vaatteissa.

”Esimerkiksi merinovilla on suurelle yleisölle vielä melko tuntematon materiaali, mutta sen ominaisuudet ovat ylivoimaiset. Se ei rypisty ja hylkii likaa, joten bleiserimme voi pakata vaikkapa treenikassiin päiväksi ja pukea illalla huoletta päälle tärkeään palaveriin”, Formal Fridayn toimitusjohtaja Toni Tervilä sanoo.

Tyylin ja laadun lisäksi eettisyys on olennainen osa Formal Fridayn toimintaa.

”Eettisyys on meille erittäin tärkeää. Iso osa vaatteistamme valmistetaan Suomessa, ja seuraamme muutenkin tuotantoketjua tarkasti. Lisäksi merinovillasta valmistettuja vaatteita ei tarvitse pestä usein, jolloin myös vettä säästyy huomattavasti”, Tervilä sanoo.

Tavoitteena mullistaa nettikauppa

Formal Friday keskittyy aluksi myymään tuotteitaan oman verkkokauppansa kautta. Tavoitteena on tehdä vaatteiden nettiostosta mahdollisimman vaivatonta.

”Olemme kehittäneet täysin uudenlaisen ja innovatiivisen nettikauppakonseptin, joka tekee vaatteiden nettiostamisesta helppoa ja hauskaa. Erikokoiset mallit ovat sovittaneet ylleen kaikkien vaatteidemme kaikkia kokoja. Kuvat ovat nähtävillä nettikaupassamme, jolloin asiakkaiden on helppo päätellä, mikä koko istuu omalle vartalotyypille. Myös vaatteen ostaminen lahjaksi helpottuu”, Tervilä sanoo.

Muurimäen ja Tervilän lisäksi Formal Fridayn taustalla vaikuttavat Pentti Jokinen, Tatu Artman ja Lauri Mäkelä. Formal Fridayn malliston kampanjakuvat on ottanut italialainen huippumuotikuvaaja Oskar Cecere. Kampanjan kasvona on Suomen jalkapallomaajoukkueen maalivahti Niki Mäenpää.

Lisätietoja ja kampanjakuvia lehdistökäyttöön:

Luova johtaja Teemu Muurimäki, teemu@formalfridayclothing.com, 0452357720

Toimitusjohtaja Toni Tervilä, toni@formalfridayclothing.com, 0504913892

Formal Fridaytä myydään 12.3.2015 lähtien osoitteessa www.formalfridayclothing.com

Formal Fridayn ensimmäisen malliston designia elävöittää kuvataitelija Vappu Rossin vangitseva taide. Rossin litografia "Kaukana kavala maailma" ja hiilipiirustus "Pyöriäinen" on painettu merinovillapaitoihin. "Pyöriäinen" on suunniteltu tilaustyönä Formal Fridaylle. Lisää Vappu Rossin taiteesta www.vappurossi.fi