4.8.2014

Jussi Karjalainen: Valikoitua graafista suunnittelua

”Kun näin kannen päivän päätteeksi, tuli melkein itku: aivan mielettömän hieno. Se ei kulu katsomisesta vaan tulee kerta kerralta kiinnostavammaksi.”
– kirjailija Marisha Rasi-Koskinen –

”Jussi on taitava ja kärsivällinen – mutta ei tylsä. Hän pyörittelee ideoitamme, kunnes ne löytävät oikean muotonsa. Hän osaa tarvittaessa myös luopua omasta ideastaan jos se ei ole meidän mieleen. Jussi sanoo mielipiteensä suoraan mutta kauniisti.”
– muusikko Asko Keränen/22-Pistepirkko –

Miten kiteyttää romaanin sivuille piirtynyt maailma yhteen kuvaan? Entä millaiset kasvot saa levyllinen musiikkia tai levy-yhtiön klubi-ilta? Näitä kysymyksiä graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen, 39, on miettinyt jo 15 vuotta. Hänen kädenjälkensä näkyy muun muassa PMMP:n, 22-Pistepirkkojen, Agentsin ja Tehosekoittimen levyissä ja t-paidoissa, Kari Hotakaisen, Leena Parkkisen ja Risto Isomäen kirjoissa, sekä Tieteen päivien ja Helsingin sarjakuvafestivaalin kaltaisten tapahtumien julisteissa. ”Olen kuin kuvanveistäjä: minulla on iso möykky materiaalia, josta nakutan esiin jotain valmista. Pyyntö tehdä kansi on iso kädenojennus artistilta, joka luottaa teoksensa minulle”, Karjalainen sanoo.

Nyt Karjalaisen töistä vuosien varrelta on koottu näyttely Design Forum Showroomiin Helsinkiin. Näyttely on avoinna 6.–24.8. ja jatkaa helmikuussa 2015 Kajaanin taidehalliin osaksi Karjalaisen ja kuvittaja–graafikko Ilja Karsikkaan yhteisnäyttelyä. Showroomin näyttelyssä on esillä myös valokuvasarja, johon on kuvattu Karjalaisen töitä niiden luonnollisessa ympäristössä, ihmisten kodeissa: levyjä ja kirjoja hyllyissä, julisteita seinillä, paitoja omistajiensa yllä.

Näyttelyyn valittuja töitä yhdistää Karjalaisen mukaan tietynlainen auteur-meininki. ”Valitsin ne työt, joista ajattelen, ettei kukaan muu graafinen suunnittelija olisi keksinyt samaa ideaa ja vältin ottamasta mukaan liian klassisia töitä. Usein parhaiden töiden idea on tullut melko valmiina ja toteutus on ollut helppoa. Mutta ei aina.”  Karjalainen mieltää olevansa palveluammatissa. Kirjojen ja levyjen kannet tasapainottelevat usein taiteen ja kaupallisuuden rajapinnalla. Suunnittelussa mukana ovat kirjailijat, muusikot, toimittajat, kustantajat, valokuvaajat, stailistit, jopa teoksen painava kirjapaino – ja graafinen suunnittelija. Teoksen voisi ottaa nimiinsä porukasta kuka tahansa. Karjalaisen mielestä hänen parhaissa töissään eri ihmisten osin ristiriitaisetkin odotukset törmäävät mielenkiintoisella tavalla. ”Tykkään tehdä muiden kanssa, pallotella. Nyt kun olen tehnyt tätä työtä pidempään, olen paljon valmiimpi siihen, että voin antaa toisten astua omalle tontilleni.”

Lopputulos voi olla sitä, mistä etukäteen puhuttiin, mutta jos se onkin jotain aivan muuta, sitä ei saa säikähtää – se muukin voi olla jotain aivan mahtavaa.

”Toivon, että ne, jotka vielä ostavat kirjoja ja levyjä ja vievät ne kotiinsa, tuntevat niissä jonkin auran. Kansiin ja niiden sisälle kun on painettuna enemmän kuin osiensa summa.”

Näyttelyn aikana galleriassa järjestetään lisäksi kaksi konserttia, joissa esiintyvien artistien kanssa Karjalainen on työskennellyt. Ensimmäisessä konsertissa 16.8. esiintyy Samae Koskinen ja jälkimmäisessä Taiteiden yönä 21.8. Mirel Wagner ja 22-Pistepirkko.

6.–24.8.2014
Jussi Karjalainen, valikoitua graafista suunnittelua
Design Forum Showroom, Erottajankatu 9 B (sisäpiha), Helsinki
avoinna ma–pe 12–19, la 12–18, su 12–16