14.11.2013

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2013: korutaiteilija Björn Weckström

Design Forum Finlandin jakaman 2013 Kaj Franck -muotoilupalkinnon saajaksi vuonna 2013 on valittu professori, korutaiteilija ja kuvanveistäjä Björn Weckström. Kaj Franck -palkinto on yksi Suomen merkittävimpiä muotoilupalkintoja ja se jaetaan nyt 22. kerran.

Björn Weckström on suomalaisen korutaiteen uudistaja, jonka omintakeinen tyyli on herättänyt kansainvälistäkin huomiota 1960-luvulta lähtien. Hän oli ensimmäisiä yhdistämässä uusia materiaaleja kuten akryyliä perinteisiin jalometalleihin. Hän suunnitteli koruja, muun muassa maineikkaan Avaruushopea-sarjan, jotka olivat sekä pienoisveistoksia että miniatyyrimaisemia. Laajan, pääosin Lapponia Jewelrylle tehdyn korutuotannon lisäksi Weckström on luonut vaikuttavia veistoksia, joista monet ovat saaneet innostuksensa antiikin myyteistä.

Palkintojury totesi, että Björn Weckströmin taiteilijuus on vahvasti klassista. Se perustuu syvälliseen kulttuurin tuntemukseen, käsityötaitoihin, taiteilijan näkemykseen ja eettiseen kantaaottavuuteen. Weckström on niin koruissaan kuin veistoksissaan pyrkinyt tietoisesti provosoimaan ja esittämään kysymyksiä ja ollut ajassa kiinni tiukasti ja terävästi. Palkintojuryyn kuuluivat vuonna 2013 puheenjohtajana Pentti Kivinen / Suomen Messusäätiö, professori Heikki Orvola, Arto Ruokonen / Desigence Helsinki, Ulla Uimonen / Nokia Oyj ja Mikko Kalhama / Design Forum Finland.

Kaj Franck -muotoilupalkinto annetaan vuosittain muotoilijalle tai työryhmälle, joka on uutta luovalla tavalla tehnyt sekä korkeatasoista teollista muotoilua että uniikkeja töitä. Palkinnonsaajat edustavat monipuolisesti suomalaisen muotoilun kärkeä. 10 000 euron palkintosumman lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Palkintoon kuuluvat myös Tapio Junnon suunnittelema mitali ja palkinnonsaajan työtä esittelevä näyttely julkaisuineen. Kaj Franck -muotoilupalkinto 2013 -näyttely on esillä Design Forum Showroomissa 15.11.–14.12.2013.

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2013 – Björn Weckström 15.11.–14.12.2013
Design Forum Showroom, Erottajankatu 9 B (sisäpiha), Helsinki