2.11.2015

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2015: lasitaiteilija Markku Salo

Design Forum Finlandin jakaman Kaj Franck -muotoilupalkinnon saajaksi vuonna 2015 on valittu muotoilija, lasitaiteilija Markku Salo. Kaj Franck -palkinto on yksi Suomen merkittävimpiä muotoilupalkintoja ja se jaetaan nyt 24. kerran.

Muotoilija, lasitaiteilija Markku Salo (s. 1954) tunnetaan teknisesti monipuolisena ja taiteellisesti vahvana muotoilijana, joka on syvällisesti perehtynyt materiaalinsa mahdollisuuksiin. Salo on työskennellyt vuodesta 1983 lähtien Nuutajärven lasikylässä, jonka osaavassa ympäristössä on syntynyt sekä käyttölasia että mahdollisuus vapaan taiteen luomiseen.

Yli 30-vuotisen uransa aikana Markku Salo on rohkeasti ja omaperäisesti käyttänyt ja kehittänyt useita eri lasitekniikoita, mm. harvinaista pâte de verre -muottiinsulatusmenetelmää. Hän on myös yhdistänyt lasiin esimerkiksi metalliverkkoa, puuta tai kiveä. Markku Salon taidelasille kuvaavaa on elämyksellisyys,  sarjatuotannolle taas ennen kaikkea käyttökelpoisuus.

Markku Salo työskentelee pääosin yrityksensä Muotohuone Oy:n nimissä ja suunnittelee omaa Markku Salo Design -tuotemerkillä varustettua, sarjatuotannossa olevaa mallistoaan. Kaikki lasiesineet valmistetaan Nuutajärven lasikylässä. Viimeisin Iittalalle suunniteltu työ julkistettiin syksyllä 2015.

Palkintojury totesi, että Markku Salon osaaminen ja tekeminen ovat vahvasti nousseet esiin hänen ponnistuksissaan Nuutajärven lasikylän puolesta, kun lasin valmistus oli uhattuna 2000-luvun alussa. Salo perusti yhdessä muiden taiteilijoiden ja lasinpuhaltajien kanssa Lasikomppania-yhdistyksen ja rakennutti uuden lasihytin. Hytti on säilyttänyt lasin tekemisen perinteen paikkakunnalla ja mahdollistanut lasialan ammattien harjoittamisen jatkumisen.

Muotoilijan ja lasitaiteilijan työnsä ohella Markku Salo on toiminut opettajana. Hän on myös työskennellyt ja toteuttanut muotoiluprojekteja Saloralle, Nuutajärven Lasille, Arabialle, Aarikalle, Lundialle ja Iittalalle. Vuodesta 1987 lähtien Salo on pitänyt lähes 40 yksityisnäyttelyä Suomessa ja eri puolilla Eurooppaa sekä Etelä-Koreassa. Hänen teoksiaan on nähtävillä useiden museoiden kokoelmissa sekä kotimaassa että ulkomailla.

Kaj Franck -palkintojuryyn kuuluivat vuonna 2015 puheenjohtajana Dan Colliander / Design Forum Finland, Pentti Kivinen / Suomen Messusäätiö, professori Heikki Orvola, Ulla Uimonen / Microsoft ja Jorma Lehtonen / Suomen Muotoilusäätiö.

Kaj Franck -muotoilupalkinto annetaan vuosittain muotoilijalle tai työryhmälle, joka on uutta luovalla tavalla tehnyt sekä korkeatasoista teollista muotoilua että uniikkeja töitä. Palkinnonsaajat edustavat monipuolisesti suomalaisen muotoilun kärkeä. 10 000 euron palkintosumman lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Palkintoon kuuluvat myös Tapio Junnon suunnittelema mitali ja palkinnonsaajan työtä esittelevä näyttely julkaisuineen.

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2015 – Markku Salo 13.11.2015–17.1.2016
Designmuseo, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki
Avoinna ti 11–20, ke–su 11–18, ma suljettu. Aikuiset 10 €, eläkeläiset 8 €, opiskelijat 5 €, koululaiset ilmaiseksi.

Lehdistökuvat

Design Forum Finland, viestintäpäällikkö Anne Veinola. 040 548 6407, anne.veinola@designforum.fi
Palkintonäyttelyn tiedot: www.designmuseum.fi