9.11.2017

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2017: Anna Ruohonen

Design Forum Finlandin jakaman Kaj Franck -muotoilupalkinnon saajaksi vuonna 2017 on valittu vaatesuunnittelija Anna Ruohonen. Kaj Franck -palkinto on yksi Suomen merkittävimpiä muotoilupalkintoja ja se jaetaan nyt 26. kerran.

Palkintojury totesi perusteluissaan, että Anna Ruohonen on tehnyt pitkän ja menestyksellisen uran sekä Suomessa että Ranskassa. Hän on hieno esimerkki muotialan yrittäjästä ja suunnittelijasta, joka on yhdistänyt vahvan luovan otteen vaatesuunnittelun taitavaan tekniseen osaamiseen. Anna Ruohonen on tehnyt pitkäjänteistä ja menestyksekästä yhteistyötä useiden suomalaisten merkittävien muotibrändien kanssa. Hänellä on oma tunnistettava muotokielensä, joka on vuosien kuluessa selkeytynyt ja kypsynyt sekä saanut vivahteita hänen monivuotisesta asuinympäristöstään Ranskasta. Rohkeus yrittäjänä ja menestyminen Suomessa ja maailmalla ovat toimineet hienona esimerkkinä nuoremmille suunnittelijoille.

Kaj Franck -palkintojuryyn kuuluivat vuonna 2017 toimitusjohtaja Petteri Kolinen / Design Forum Finland (juryn puheenjohtaja), asiamies Pentti Kivinen / Suomen Messusäätiö, professori Heikki Orvola ja museonjohtaja Jukka Savolainen / Designmuseo.

Kaj Franck -muotoilupalkinto kunnioittaa muotoilija Kaj Franckin (1911–1989) työn henkeä ja periaatteita korkeatasoisesta, demokraattisesta ja funktionaalisesta suunnittelusta, jolla ratkaistaan käytännön haasteita ja luodaan uusia mahdollisuuksia muotoiluosaamista käyttäville yrityksille. Erityinen ansio on, jos palkinnon saaja samalla tuo arkeen kauneutta, iloa ja parempaa elämän laatua. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa. Kaj Franck -muotoilupalkinnon on perustanut Design Forum Finland ja sen rahoittaja on Suomen Messusäätiö.

Kuva: Liisa Valonen

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2017 – Anna Ruohonen 10.11.2017–14.1.2018