22.10.2018

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2018: Tapio Anttila

Design Forum Finlandin jakaman Kaj Franck -muotoilupalkinnon saajaksi vuonna 2018 on valittu sisustusarkkitehti, muotoilija Tapio Anttila. Kaj Franck -palkinto on yksi Suomen merkittävimpiä muotoilupalkintoja ja se jaetaan nyt 27. kerran.

Palkintojury totesi perusteluissaan seuraavaa: Sisustusarkkitehti, muotoilija Tapio Anttila on uransa aikana työskennellyt sekä inhouse-suunnittelijana isossa organisaatiossa että yrittäjänä omassa yrityksessään. Leimaa antavia piirteitä hänen koko uralleen ovat syvä yhteistyö tuotekehityksen kanssa, toimivat rakenteelliset ratkaisut ja varma, oma muotokieli. Tapio Anttilan suunnittelemissa tuotteissa on oivaltavia toiminnallisuuksia ja erinomainen ergonomia. Omassa yrityksessään Anttila on onnistunut rakentamaan kokonaisvaltaisen brändin, joka tuoteportfolioltaan ja identiteetiltään on raikas ja erottuva. Tapio Anttila jatkaa hienosti suomalaista muotoiluperinnettä omalla ammattimaisella ja luovalla tavallaan.

Kaj Franck -palkintojuryyn kuuluivat vuonna 2018 puheenjohtajana Petteri Kolinen / Design Forum Finland, asiamies Pentti Kivinen / Suomen Messusäätiö, professori Heikki Orvola ja muotoiluasiantuntija, kriitikko Kaj Kalin.

Kaj Franck -muotoilupalkinto kunnioittaa muotoilija Kaj Franckin (1911–1989) työn henkeä ja periaatteita korkeatasoisesta, demokraattisesta ja funktionaalisesta suunnittelusta, jolla ratkaistaan käytännön haasteita ja luodaan uusia mahdollisuuksia muotoiluosaamista käyttäville yrityksille. Erityinen ansio on, jos palkinnon saaja samalla tuo arkeen kauneutta, iloa ja parempaa elämän laatua. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa. Kaj Franck -muotoilupalkinnon on perustanut Design Forum Finland ja sen rahoittaja on Suomen Messusäätiö.

Kuva: Timo Junttila

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2018 – Tapio Anttila 9.11.2018–13.1.2019
Designmuseon Galleria, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki

Design Forum Finland: Viestintäasiantuntija Anne Veinola
anne.veinola@designforum.fi, 040 548 6407
Designmuseo: Tiedottaja Päivi Balomenos
paivi.balomenos@designmuseum.fi, 040 753 6725

Lehdistökuvia on ladattavissa täällä.

#kajfranckdesignprize

DESIGN FORUM FINLAND
Design Forum Finlandin tavoitteena on edistää muotoilun käyttöä suomalaisissa yrityksissä, erityisesti johtamisen työkaluna ja yrityksen strategisella tasolla, ja tätä kautta kasvattaa yritysten kansainvälistä kilpailukykyä. Design Forum Finland on yleishyödyllinen toimija ja sillä on käytössään laaja verkosto muotoilun asiantuntijoita, jotta yritykset löytäisivät juuri tarpeisiinsa sopivan muotoilukumppanin.

SUOMEN MESSUSÄÄTIÖ
Suomen Messusäätiö edistää suomalaista elinkeinoelämää ja tekee tunnetuksi suomalaista osaamista. Säätiö jakaa vuosittain stipendejä, apurahoja sekä tunnustus- ja kannustuspalkintoja. Palkinnoista tunnetuimpia ovat Kaj Franck -muotoilupalkinto, Habitare-suunnittelukilpailun palkinto, Rakkaudesta kirjaan -palkinto, Vuoden nuori suunnittelija -palkinto ja Suomen laatupalkinto.