30.1.2013

Moottoripyöräpuku pelastaa onnettomuudessa

Kaj Franck -muotoilupalkinnolla palkitun vaatesuunnittelija Jasmiine Julin-Aron Rukka Motorsportille suunnittelemia pukuja on esillä MP 13 -moottoripyöränäyttelyssä Helsingin Messukeskuksessa 1.–3.2.2013.

Professori, vaatesuunnittelija Jasmiine Julin-Aro sai Design Forum Finlandin jakaman vuoden 2012 Kaj Franck -muotoilupalkinnon viime marraskuussa. Tämä maineikkaan suomalaisen muotoilijan Kaj Franckin mukaan nimetty tunnustus, suuruudeltaan 10 000 euroa, on yksi maamme huomattavimpia muotoilupalkintoja. Palkintosumman lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Vuodesta 1992 lähtien jaetun palkinnon saajat edustavat monipuolisesti suomalaisen muotoilun kärkeä.

Jasmiine Julin-Aro perusti vuonna 1985 oman Studio Dimensio -nimisen toimistonsa ja on siitä lähtien toiminut freelance-suunnittelijana lukuisille suomalaisille vaatetusalan yrityksille. Hänen erikoisalaansa ovat funktionaaliset, mm. moottoripyöräilijöille, hiihtäjille ja purjehtijoille tarkoitetut asut. Niiden suunnittelussa hän on hyödyntänyt ennakkoluulottomasti alan tutkimusta ja materiaali-innovaatioita. Useat hänen tuotteistaan ovat saaneet muotoilupalkintoja niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.

Moottoripyöräilyasut ovat Julin-Aron erityisosaamisaluetta ja hyvä esimerkki funktionaalisesta vaatesuunnittelusta. Puku suojaa käyttäjäänsä onnettomuuden sattuessa mutta on silti mukava ja toimiva ajossa. Huomioon on otettu niin aerodynamiikka, käytettävyys ja vaatehuolto kuin sään ja lämpötilan vaikutukset. Pukuun ja asusteisiin kätkeytyy valtava määrä yksityiskohtia ja innovatiivisia materiaaleja: turvarakenteita, sadetta pitäviä ja hikoilua läpi päästäviä alueita, sään ja lämpötilan mukaan säädettäviä yksityiskohtia, käteviä kiinnitysdetaljeja, heijastimia.

Näyttelyssä on esillä myös kolareissa vaurioituneita asuja. Ne ovat tärkeitä tuotekehityksessä: niistä nähdään, mitä materiaalit kestävät. Jasmiine Julin-Aro sanoo minkä tahansa suunnittelemansa tuotteen olevan silloin onnistuneen, kun se on kuluttajan päällä ja tämä on siihen tyytyväinen. Mutta suurin onnistumisen aste on, kun puku on suojannut käyttäjäänsä onnettomuudessa.

Kaj Franck -muotoilupalkinto:
Design Forum Finland, Melissa Ylijoki