24.9.2013

Kestävä kauneus - Enduring Beauty

Kestävää muotoilua Suomesta

Kestävä kauneus – Enduring Beauty -näyttely on esillä Tallinnan Designviikoilla uudistettuna Venetsian ja Helsingin jälkeen.

Näyttely esittää ekologisia muotoiluratkaisuja ja erllaisia lähestymistapoja, joilla kestävämpää muotoilua voidaan tavoitella. Näyttely osoittaa, että Suomesta löytyy kasvava määrä muotoilijoita ja uusia yrityksiä, jotka pyrkivät tinkimättömästi ottamaan huomioon kestävän kehityksen haasteet niin suunnittelussa kuin tuotannossakin.

Valituissa töissä on käytetty monia uusiutuvia luonnonmateriaaleja, puuta, paperia, olkipuristeita, hamppua ja biohajoavia materiaaleja, joille on yhteistä paikallisuus, myrkyttömyys ja kierrätettävyys. Paikallinen tuotantotapa, elinkaariajattelu, esineiden toiminnalliset muuntelumahdollisuudet ja ihmisten positiivinen aktivoiminen muotoilun avulla ovat kaikki keinoja, joilla kestävämpää esinekulttuuria voidaan lähestyä ja muotoilla.

Kestävän muotoilun kulttuuriset ja sosiaaliset dimensiot, strategiset muotoilukonseptit, muotoilun immateriaaliset ulottuvuudet (esimerkiksi palvelumuotoilu) sekä organisaatioiden ja toimintatapojen uudelleenarviointi tarjoavat kaikki käyttämättömiä mahdollisuuksia ekologisempiin ratkaisuihin. Enemmän voidaan tehdä vähemmästä, vieläpä aiempaa edullisemmin, kun muotoilun mahdollisuuksia osataan soveltaa oikealla tavalla teolliseen tuotantoon. Näyttelyssä painotetaan erityisesti kestävää kauneutta, sillä jos se puuttuu esineistämme, ne ajautuvat nopeasti kaatopaikoille.

Suomalaisen kestävän muotoilun näyttelyn järjestäjinä toimivat Pekka Harni ja Yuka Takahashi. He vastaavat myös näyttelyn arkkitehtuurista. Näyttelyn on tuottanut Harni - Takahashi Oy yhteistyössä Design Forum Finlandin kanssa.

Näyttelyn muotoilijat:
Aalto & Aalto, Linda Bergroth, Susan Elo, Johanna Gullichsen, Hahmo / Ilona Törmikoski, Henri Halla-aho, Pekka Harni, Simo Heikkilä, Sanelma Hihnala, Jouko Järvisalo, Inka Kivalo, Seppo Koho, Harri Koskinen, Hannu Kähönen, Stefan Lindfors, Samuli Naamanka, Vuokko Nurmesniemi, Anniina Nurmi, Mikko Paakkanen, Pelago, Peruste, Ritva Puotila, Inni Pärnänen, Tuula Pöyhönen, Heikki Ruoho,  Janna Syvänoja, Yuka Takahashi, Julie Tolvanen, Petri Vainio ja Yrjö Wiherheimo.

Näyttelykonseptin viisi kategoriaa jäsentävät ekologisen muotoilun viiteen eri osa-alueeseen. Nämä kestävän muotoilun kriteerit kuvaavat näyttelytöiden pääideaa ja parhaimmissa tuotteissa yhdistyvät useammat eri osa-alueet:

A. EKOLOGINEN MATERIAALI ja RAKENNE
ekologinen materiaali, valmistettu mieluiten yhdestä, uusituvasta, paikallisesta ja myrkyttömästä raaka-aineesta; tehokas rakenne: enemmän vähemmästä!

B.  KESTÄVÄ TUOTANTOTAPA, EKOLOGINEN ELINKAARI
ekologinen paikallinen tuotantotapa, suljettu energian ja materiaalin kierto tuotantoprosessissa, jätteiden kierrätys esim. lähialueen tuotantolaitoksissa, tehokas logistiikkaketju jne., energiatehokkuus, optimaalinen kokonaisvaltainen elinkaariajattelu

C. TOIMINNALLINEN MUUNNELTAVUUS
avoin toiminnallinen muunneltavuus, monikäyttöisyys esineen ja sen käyttäjän elinkaaren kaikissa vaiheissa; komponenttien yhdistelymahdollisuudet ja eroteltavuus esim. korjaust ja kierrätystä varten