2.1.2013

Kestävää muotoilua Suomesta

Design Forum Finlandissa uuden vuoden jälkeen avautuva Sustainable Design from Finland -näyttely tulee suoraan Venetsiasta.

Se oli esillä 7.10.–20.10.2012 osana suomalaisten muotoilijoiden ja taiteilijoiden sekä Venetsian ja Helsingin yhteistä Alla Luce del Nord -kulttuurivaihtotapahtumaa. Näyttelyssä esitellään ekologisia muotoiluratkaisuja ja erilaisia lähestymistapoja, joiden tavoitteena on kestävä muotoilu.

Näyttelyssä on mukana 45 suomalaista muotoilutuotetta, jotka esittelevät kestävää ideologiaa. Mukana on esimerkiksi Aalto&Aallon kierrätetyistä purjekankaista tehdyt polkupyörälaukut, yli 60 vuotta tuotannossa ollut Vuokko Nurmesniemen suunnittelema Jokapoika-paita, Jouko Järvisalon vähemmästä enemmän -ideologialla suunniteltu Less-auditoriotuoli Mobel Oy:lle ja täysin uusia kestäviä konsepteja, kuten teollinen muotoilija Hannu Kähösen aurinkoenergialla toimiva lainattava kaupunkivenekonsepti ja Perusteen panttisysteemiin perustuva Repak-pakkaus.

Suomalaisen kestävän muotoilun näyttelyn kuraattoreina toimivat teolliset muotoilijat Pekka Harni ja Yuka Takahashi. Muotoilu- ja arkkitehtuuritoimisto Harni–Takahashi Oy vastaa myös Design Forumissa avautuvan näyttelyn arkkitehtuurista. Viestinnän ja grafiikan suunnittelusta vastaavat Ilona Törmikoski ja Hahmo Design Oy. Näyttelyn on tuottanut Harni–Takahashi Oy yhdessä Hahmo Design Oy:n kanssa. Näyttely oli osa World Design Capital Helsinki 2012 -vuoden virallista ohjelmaa.

Sustainable Design from Finland -näyttelyn töissä on käytetty monia uusiutuvia luonnonmateriaaleja kuten puuta, paperia, olkipuristeita, hamppua ja biohajoavia materiaaleja, joille on yhteistä paikallisuus, myrkyttömyys ja kierrätettävyys. Paikallinen tuotantotapa, elinkaariajattelu, esineiden toiminnalliset muuntelumahdollisuudet ja ihmisten positiivinen aktivoiminen muotoilun avulla ovat kaikki keinoja, joilla kestävämpää esinekulttuuria lähestytään ja muotoillaan. Kestävän muotoilun kulttuuriset ja sosiaaliset dimensiot, strategiset muotoilukonseptit ja muotoilun immateriaaliset ulottuvuudet, kuten esim. palvelumuotoilu ja organisaatioiden ja toimintatapojen uudelleenarviointi, tarjoavat kaikki mahdollisuuksia ekologisempiin ratkaisuihin.

Enemmän voidaan tehdä vähemmästä – vieläpä aiempaa edullisemmin, kun muotoilun mahdollisuuksia osataan soveltaa oikealla tavalla teolliseen tuotantoon. Tämä näyttely osoittaa, että Suomesta löytyy kasvava määrä muotoilijoita ja uusia yrityksiä, jotka pyrkivät tinkimättömästi ottamaan huomioon kestävän kehityksen haasteet niin suunnittelussa kuin tuotannossakin.

Sustainable Design from Finland, 5.1.–2.2.2013
Design Forum Finland, Erottajankatu 7, Helsinki
Ma–pe 11–19, la 11–18. Näyttelyinfo (09) 6220 8132, vapaa pääsy.

Pekka Harni, 040 777 4528, info(a)harni-takahashi.com
Ilona Törmikoski, 040 583 3860, ilona.tormikoski(a)gmail.com