4.3.2015

Kuningatar Silvia seurueineen tutustui suomalaiseen muotoiluun

Kuningatar Silvia ja rouva Jenni Haukio seurueineen vierailivat keskiviikkoiltapäivänä Design Forum Showroomissa ja tutustuivat suomalaiseen nykymuotoiluun ja nuoriin muotoilijoihin.

Design Forum Showroomiin oli koottu pieni valikoima kiinnostavaa suomalaista tämän hetken muotoilua, jota tuotteiden suunnittelijat esittelivät. Design Forum Finlandin ja Showroomin toimintaa esittelevät vt. toimitusjohtaja Dan Colliander ja viestintäpäällikkö Anne Veinola.

Ensimmäinen päivän teemoista oli Aalto-yliopiston ainutlaatuinen poikkitieteellinen muotoilukoulutus. Se synnyttää uudenlaisia yhteistyömahdollisuuksia ja mahdollistaa teknologian, luovuuden, käyttäjälähtöisyyden ja kaupallisuuden kohtaamisen. Hyvänä esimerkkinä tästä oli äskettäin Aallosta valmistuneen muotoilija Pyry Taanilan jo huomiota saanut Catchbox-mikrofoni. Toinen esimerkki monialaisuudesta oli Aivan, jo asemansa vakiinnuttanut muotoilutoimisto, joka tekee sekä tuotemuotoilua että immateriaalista suunnittelua. Toimiston monialaisia hankkeita esitteli toimitusjohtaja Minka Koukkunen.

Tilaisuuden toinen teema oli tämän päivän suomalainen muotoilu, joka on yhdistelmä perinteitä, uutta paikallisuutta ja globaalia ajattelua. Tätä teemaa esiteltiin muotoilijoiden Mari Isopahkalan ja Harri Koskisen tuotteiden kautta. Saas Instrumentsin toimitusjohtaja Håkan Långstedt kertoi yrityksen innovatiivisista valaisimista, joissa teknologian tuomat mahdollisuudet yhdistyneenä luovuuteen tuottavat uudenlaisia ja kiinnostavia tuotteita. Flora & Lauran Laura Väinölän kasveista ja kukista tehdyt installaatiot olivat esimerkkinä muotoilun monipuolisista mahdollisuuksista. Valikoiman oli koonnut tuottaja Laila Alanen Design Forum Finlandista.

viestintäpäällikkö Anne Veinola
anne.veinola@designforum.fi, (09) 6220 8119