27.10.2014

Licht und Schatten

Valoa ja varjoja – Licht und Schatten

Licht und Schatten on neljäs Design Forum Finlandin tuottama valaisinnäyttely. Se on jatkoa Berliinissä ja Kielissä 2011 esillä olleelle näyttelylle Finnische Dunkelheit oder wie gestaltet man Licht, joka esitteli suomalaista valaisinmuotoilua saksalaiselle yleisölle. Licht und Schatten on uusia muotoja, uutta teknologiaa ja uusia suunnittelijanimiä. Mukana on niin prototyyppejä kuin jo tuotannossa olevia valaisimia ja myös muutama klassikko aikaisemmista näyttelyistä.

Suomessa pimeä aika talvella on pitkä, joten keinovaloa tarvitaan paljon. Valaisimen suunnittelu on myös inspiroinut muotoilijoita kautta aikojen. Mutta erityisesti valaistustekniikan kehitys – led-polttimot ym. – on tuonut aivan uusia mahdollisuuksia valaisinmuotoiluun. Toinen näkökulma on ekologisuus: energian kulutuksen lisäksi valaisinsuunnittelussa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi tuotteen kuljetus ja kokoonpantavuus ja sen elinkaari tuotannosta kierrätykseen.

Licht und Schatten -näyttelyn valaisimet edustavat monipuolisesti tämän hetken suomalaista huippumuotoilua. Materiaaleja on kaikkiin makuihin: puuta, metallia, pahvia, lasia, muovia, keramiikkaa. Mukana on niin koteihin kuin julkisiin tiloihin sopivia lamppuja. Valikoimaa täydentävät kirkasvalovalaisin, valaisin, joka on samalla keinu, ja valolla ja varjoilla leikkivä, taideteosta lähestyvä valaisin.

Näyttelyssä on tuottteita seuraavilta muotoilijoilta: Elina Aalto, Klaus Aalto, Mari Isopahkala, Seppo Koho, Harri Koskinen, Tero Kuitunen, Pekka Kuivamäki, Mikko Kärkkäinen, Alexander Lervik, Samuli Naamanka, Anna-Mari Niskanen, Katriina Nuutinen, Magnus Pettersen, Maija Puoskari, Simo Serpola, Antti-Jussi Silvennoinen, Jenny Stefansdotter, Kerstin Sylwan, Samuli Räisänen, Kirsti Taiviola ja Iina Vuorivirta.

Mukana olevat yritykset ovat AALTO + AALTO, Feelis Helsinki, Form Us With Love, Hem, Iittala, Innolux, Melaja, Moomin Lights, Saas, Secto, Tunto ja &Bros.

Yhteistyössä: Hamburg Messe und Congress, Saksalais-suomalainen kauppakamari ja Suomen Berliinin suurlähetystö

PRESSEMITTEILUNG AUF DEUTSCH (PDF)

Licht und Schatten
Halli B3, stand nr. 100