29.10.2015

Muotoilujohtaja Anne Stenros saa kultaisen Estlander-mitalin

Suomen Taideteollisuusyhdistys / Design Forum Finland jakaa 140-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi tunnustuspalkintonsa Estlander-mitalin. Mitalin saa muotoilujohtaja, professori Anne Stenros. Palkinto luovutettiin yhdistyksen 140-vuotisjuhlaseminaarissa Ateneumissa 29.10.2015.

Muotoilujohtaja, professori Anne Stenros toimi Design Forum Finlandin toimitusjohtajana 1995–2004. Vuonna 2005 hän oli Hong Kong Design Centren toimitusjohtajana. Tällä hetkellä hän on muotoilujohtaja KONE Oyj:ssä, joka on maailman johtavia liukuportaiden ja hissien valmistajia. Stenros on kiertänyt luennoimassa ympäri maailmaa ja kirjoittanut artikkeleita arkkitehtuurin, muotoilun ja innovaatioiden teoriasta ja filosofiasta. Muiden luottamustoimiensa ohella hän toimii parhaillaan Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa muotoilujohtamisen professorina.

Palkinnon myöntämisen perusteluina mainitaan, että Anne Stenros on työskennellyt pitkään suomalaisen muotoilun ja muotoilujohtamisen edistämiseksi sekä Suomen Taideteollisuusyhdistyksessä / Design Forum Finlandissa että yritysmaailmassa. Hän on ollut aktiivinen muotoilun puolestapuhuja lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä asiantuntija- ja luottamustehtävissä. Hän on myös tukenut muotoilujohtamisen koulutusta ja toiminut alan edistäjänä ja opettajana.

Estlander-palkinnot ja -mitalit ovat Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry:n / Design Forum Finlandin 125-vuotisjuhlavuotenaan vuonna 2000 perustama tunnustus, joka annetaan merkittävästä työstä suomalaisen muotoilun hyväksi. Tunnustus on nimetty yhdistyksen perustajan professori Carl Gustaf Estlanderin (1834–1910) mukaan, ja se jaetaan Estlanderin elämäntyön ja suomalaisen muotoilun hengessä.

Kultaisen, hopeisen tai pronssisen mitalin voi saada henkilö, joka on merkityksellisellä tavalla syventänyt muotoilukulttuurin ja suomalaisen elinkeinoelämän vuorovaikutusta. Tunnustuksen kriteereissä painotetaan muotoilun käytön edistämistä elinkeinoelämässä. Mitalin on suunnitellut taiteilija Tero Laaksonen.

Design Forum Finland, viestintäpäällikkö Anne Veinola
040 548 6407, anne.veinola@designforum.fi