30.1.2014

Muotoilulla on merkitystä

30 % pienempi polttoaineentarve. 430 000 kg vähemmän CO2-päästöjä valmistuksessa. 90 % vähemmän pakkausjätettä. Puolet tavanomaisesta raaka-aineen määrästä. 34 patenttia tai patenttihakemusta. Laskennallisesti 18 pelastettua ihmishenkeä. Miljoona koodiriviä.

Mm. näitä lukuja saatiin muotoilun tuloksiksi Design Forum Finlandin, Fennian ja Elon järjestämässä Fennia Prize -muotoilukilpailussa. Joka toinen vuosi järjestettävän arvostetun kilpailun pääpalkinnon, 15 000 € suuruisen Fennia Prize Grand Prix'n saavat Ponsse Oy ja sen uusi harvesteri PONSSE Scorpion. Palkinnon perusteina ovat mm. pitkäjänteinen muotoilun hyödyntäminen yrityksessä, lukuisat uudet muotoiluratkaisut ja käyttäjien panos uuden harvesterin tuotekehityksessä.

Neljä 5000 € Fennia Prize -palkintoa saavat Jalo Helsingin Kupu-palovaroitin, Nokian Lumia-tuoteperhe, Perusteen pantillinen RePack-postipakkaus ja Wärtsilän uusi nelitahtimoottorisukupolvi. Lisäksi kilpailussa jaetaan 22 kunniamainintaa. Patentti- ja rekisterihallitus antaa ensimmäistä kertaa IPR-kunniamaininnan ja 5000 € palkinnon ansiokkaasta immateriaalioikeuksien hyödyntämisestä.  Sen saa Polar Electro liikkumista mittaavalla Polar Loop -aktiivisuusrannekkeellaan. Tällä kertaa kilpailussa oli myös mukana oma sarja startup-yrityksille, jotka menestyivätkin arvioinnissa.

Kunniamaininnalla palkittiin seuraavat yritykset: Finnair Oyj ja Marimekko Oyj, Fiskars Brands Finland Oy Ab, Innojok Oy, Kemppi Oy, KONE Oyj, Konecranes Oyj, Magisso Oy, Metso, Metso Paper Oy / Valmet, Metsä Group, One Nordic Furniture Company, Paakkola Conveyers, Pinjasto Oy / Saari-keittiöt, Planmeca Oy, Polar Electro Oy, Puustelli Group Oy, Vivero Oy, VR-Yhtymä Oy ja Transtech Oy sekä YTA Oy.

Palkituissa yrityksissä muotoilu ei ole vain tuotteen ulkoasun suunnittelua vaan olennainen osa yrityksen liiketoimintoja. Muotoilulla on saavutettu merkittäviä mitattavissakin olevia etuja mm. raaka-aineen kulutuksessa, käyttökustannuksissa tai ympäristöseikoissa. Kaikille muotoilu on tuonut lisäarvoa, näkyvyyttä, uusia asiakkuuksia ja vahvemman brändin.

Fennia Prize on yrityksille suunnattu muotoilukilpailu, jonka tavoitteena on tukea korkeatasoisten tuotteiden ja palveluiden tuottamista ja edistää teollisuuden kilpailukykyä ja kansainvälistymistä. Kilpailu tarjoaa yrityksille mahdollisuuden erottautua kilpailijoista innovatiivisella ja vastuullisella muotoilulla, jolla on taloudellista merkitystä. Sen järjestävät Design Forum Finland, Fennia ja Elo.

Vuoden 2014 kilpailun juryyn kuuluivat puheenjohtajana Antti Kuljukka / toimitusjohtaja, Fennia, ja jäseninä Martin Pärn / muotoilujohtaja, Iseasi Oü; Anna Lauttamus-Kauppila / viestintäjohtaja, PRH; Hannele Pohjola / innovaatiojohtaja, EK; Tiina-Kaisa Laakso-Liukkonen / asiamies, Kansainvälinen designsäätiö; Mikko Koria / professori, Aalto-yliopisto, Veikko Rihu / toimitusjohtaja, Infinity Design Oy ja Mikko Kalhama / toimitusjohtaja, Design Forum Finland.

Lehdistötiedote (pdf)
Lehdistökuvat ovat ladattavissa täällä: www.designforum.fi/fenniaprize/2014