30.5.2013

Vuoden nuori muotoilija 2013: Mari Isopahkala ja Iina Vuorivirta

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2013 saavat muotoilijat Mari Isopahkala (s. 1978) ja Iina Vuorivirta (s. 1988). Vuoden nuori muotoilija -palkinto perustettiin vuonna 2000 ja se jaetaan nyt 12. kerran.

Mari Isopahkala on freelance-muotoilija, joka on opiskellut huonekalu- ja sisustussuunnittelua Lahden Muotoiluinstituutissa ja valmistunut taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta. Palkintojury korosti Mari Isopahkalan vahvaa ja ammattimaista otetta työhönsä ja tuotantoonsa. Hän edustaa traditionaalista tekijyyttä mutta vie sitä samalla eteenpäin rohkeasti ja rajoja ylittäen.

Iina Vuorivirta on opiskellut tuotemuotoilua Lahden Muotoiluinstituutissa ja Beckmans College of Designissa Tukholmassa. Parhaillaan hän tekee maisterinopintoja Konstfackissa Tukholmassa. Palkintojury kiinnitti erityisesti huomiota Iina Vuorivirran töiden yllättävyyteen ja erilaisuuteen. Uutta ilmaisua ja uusia muotoilun tapoja etsivä Vuorivirta haastaa perinteisen muotoilukentän vaihtoehtoisilla tekemisen tavoillaan.

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinto voidaan myöntää henkilölle, henkilöille tai ryhmälle, joka on osoittanut uutta luovaa näkemystä ja osaamista muotoilun alalla. 5 000 € suuruisen palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn. Vuoden 2013 Vuoden nuori muotoilija –juryyn  kuuluivat toiminnanjohtaja Katri Soramäki, professori Timo Salli, intendentti Suvi Saloniemi ja toimitusjohtaja Mikko Kalhama.

Palkintoa tukevat Asianajotoimisto Heinonen & Co Oy, deko ja Bacardi-Martini Finland.

Vuoden nuori muotoilija 2013, 31.5.–11.8.2013, Design Forum Showroom, Erottajankatu 9 B, Helsinki
ti-pe 11-17, la 12-16, su-ma suljettu, vapaa pääsy

Lisätietoja: Design Forum Finland, projektipäällikkö Melissa Ylijoki