28.8.2014

Vuoden nuori muotoilija 2014: Minna Parikka

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2014 saa kenkäsuunnittelija Minna Parikka (synt. 1980).

Minna Parikka on tunnetuimpia suomalaisia kenkäsuunnittelijoita. Hän opiskeli kenkäsuunnittelua Englannissa ja työskenteli valmistumisensa jälkeen Lontoossa, Milanossa ja Barcelonassa. Oman Minna Parikka -merkkinsä hän perusti vuonna 2005. Minna Parikan kengille tyypillisiä ominaisuuksia ovat naisellisuus ja leikkisät, jopa surrealistiset elementit. Lanseerauksestaan lähtien brändi on saanut kansainvälistä näkyvyyttä ja sillä on jälleenmyyjiä niin Euroopassa, Aasiassa kuin Yhdysvalloissakin.

Palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa vain yhdelle henkilölle. Palkintojury totesi, että tavallisesti kannusteeksi jaettava Vuoden nuori muotoilija -palkinto on tällä kertaa myös tunnustuspalkinto. Minna Parikka on kyennyt synnyttämään merkittävää ja taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa Suomessa vaikealla ja harvinaisella kenkäsuunnittelun alalla. Minna Parikka on kehittänyt omaleimaista kädenjälkeään määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti. Hänen kunnianhimoinen asenteensa ja energiansa heijastuvat oman merkin menestykseen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinto perustettiin vuonna 2000 ja se jaetaan nyt 13. kerran. Palkinto voidaan myöntää henkilölle, henkilöille tai ryhmälle, joka on osoittanut uutta luovaa näkemystä ja osaamista muotoilun alalla. 5 000 € suuruisen palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn. Vuoden 2014 Vuoden nuori muotoilija -juryyn kuuluivat professori Timo Salli / Aalto-yliopisto, intendentti Suvi Saloniemi / Designmuseo, toimitusjohtaja Teemu Suviala / Kokoro & Moi ja toimitusjohtaja Mikko Kalhama / Design Forum Finland.

Vuoden nuori muotoilija 2014 -näyttely, 29.8.–14.9.2014, Design Forum Showroom, Erottajankatu 9 B, Helsinki

Palkintoa on tukenut Deko.

Lisätietoja: Design Forum Finland, projektipäällikkö Melissa Ylijoki
(09) 6220 8110, melissa.ylijoki@designforum.fi