2.9.2015

Vuoden nuori muotoilija 2015 – Pyry Taanila

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2015 saa muotoilija, TAM Pyry Taanila (synt. 1984).

Pyry Taanila on muotoiluajattelun ja vahvan käyttäjälähtöisen suunnittelun edustaja. Hän on kannustava esimerkki nuoresta ja ennakkoluulottomasta muotoilualan yrittäjästä, joka on onnistunut kaupallistamaan innovaation ja rakentamaan kokonaan uuden tuotesegmentin muotoilua hyödyntäen. Taanila ja Catchbox-yritys luovat esimerkillisesti uutta liiketoimintaa Suomeen yhdistämällä muotoilun menestyksellisesti kaupalliseen ja tekniseen osaamiseen.

Palkintonäyttely on avoinna yleisölle 3.–19.9.2015. Näyttely on avoinna koko Helsinki Design Weekin ajan ja toimii tapahtuma-alustana Design Forum Finlandin designviikon tilaisuuksille. Mm. Vuoden nuori muotoilija 2015 -miniseminaari "Muotoilijan rooli startup-yrityksissä" järjestetään tiistaina 8.9.2015.
Pyry Taanila on myös tavattavissa näyttelyssä lauantaina 12.9.2015. Lisätietoa ohjelmistosta ja tarkat kellonajat osoitteessa http://www.designforum.fi/vnm2015

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinto perustettiin vuonna 2000 ja se jaetaan nyt 14. kerran. Palkinto voidaan myöntää henkilölle, henkilöille tai ryhmälle, joka on osoittanut uutta luovaa näkemystä ja osaamista muotoilun alalla. 5 000 € suuruisen palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn.

Vuoden 2015 palkintojuryyn kuuluivat professori Kalevi Ekman / Aalto Design Factory, muotoilun yliopettaja Ari Känkänen / Lahden AMK, Muotoilu- ja taideinstituutti, hallituksen puheenjohtaja ja osakas Mika Ståhlberg / Asianajotoimisto Krogerus Oy, vuoden 2007 Vuoden nuori muotoilija -palkittu Janne Kyttänen ja vt. toimitusjohtaja Dan Colliander / Design Forum Finland. Asianajotoimisto Krogerus Oy on palkinnon pääyhteistyökumppani ja tukee palkintoa mm. lahjoittamalla 5.000 €:n palkintosumman sekä tukemalla näyttelyjärjestelyjä.

Vuoden nuori muotoilija 2015, 3.–19.9.2015,
Unioninkatu 25, Helsinki