20.1.2015

WE LIVE HERE Tukholman designviikolla

Suomalaiset ja islantilaiset muotoilijat yhdistävät voimansa ja muuttavat designviikon ajaksi asumaan yhteen Tukholman keskustassa. Osoite on Regeringsgatan 86.

WE LIVE HERE on näyttelyn ja tapahtumatilan yhdistelmä. Asunto on sisustettu nimekkäimpien suomalaisten ja islantilaisten nykymuotoilijoiden tuotteilla, mukana mm. Harri Koskinen, Katrin Olina, Kustaa Saksi ja Vík Prjónsdóttir. Lisäksi ruotsalaiset designerit Monica Förster, TAF Architects, Färg & Blanche, Katrin Greiling ja Form Us With Love ovat mukana hankkeessa ja toivottavat pohjoiset naapurinsa tervetulleiksi.

Näyttely keskittyy muuttoon ja leikkii esinepareilla, tuplilla, joita usein syntyy, kun kaksi ihmistä muuttaa yhteen. Samalla tutkitaan erilaisia teemoja, joita esiintyy tämän hetken suomalaisessa ja islantilaisessa muotoilussa. Näyttelyn ovat kuratoineet Hlin Helga Guðlaugsdóttir, Elina Aalto ja Marika Tesolin.

Kuraattorit kertovat: "Tarkkaan valittujen esineiden ja tuotteiden kautta me vertailemme ja kerromme islantilaisen ja suomalaisen muotoilun kielestä, esinekulttuurista, muotoilualasta, ajankohtaisista teemoista ja näkökulmista muotoiluun.

Työn myötä tietyt teemat alkoivat tulla näkyviin, synnyttäen pareja ja ryhmiä kodin sisustuksessa ja ohjaten valintaa. Tuloksena ei ole mitenkään täydellinen katsaus suomalaiseen ja islantilaiseen designmaailmaan vaan yritys luoda monipuolinen yleiskuva.

Tavoitteemme on ollut tuoda esiin sitä, mikä on juuri nyt kiinnostavaa, ei niinkään uutuuksia, jotka aina hallitsevat muotoilukeskustelua – pyrkiä paljastamaan suomalaisen ja islantilaisen designin vahvimmat mahdollisuudet ja merkityksen tämän päivän pohjoismaisessa muotoilussa."

Kahden kansallisen muotoilupromootiotoimijan, Iceland Design Centren ja Design Forum Finlandin tuottama hanke pyrkii etsimään uusia tapoja esitellä pohjoismaista muotoilua.

Iceland Design Centren toimitusjohtaja Halla Helgadóttir sanoo: “WE LIVE HERE on tärkeä kokeilu tehdä pohjoismaista muotoiluyhteistyötä konkreettisesti. Tämä on alkua lähempään yhteistyöhön kollegoidemme kanssa ja näiden sektoreiden tuomiseen yhteen Pohjolassa.

Me pohjoismaiset designpromootiotoimijat jaamme yhteisen päämäärän puhua pohjoismaisen muotoilun ja elämäntavan puolesta ja osallistumme keskusteluun tulevaisuudestamme globaalilla tasolla."

Osallistujat

Näyttely käsittelee kaikkia muotoilun osa-alueita, aivan kuten muotoilu on mukana kaikissa elämän osa-alueissa – mukaan lukien kalusteet, esineet, ruoka ja muoti.

Tähän mennessä seuraavat muotoilijat ja muotoilutoimistot ovat vahvistaneet osallistumisensa WE LIVE HERE -projektissa:

Suomesta
: Aalto+Aalto, Artek, Martin Born, Choice, Com-pa-ny, CTRL, Error Collective, Hanna Anonen, Flora & Laura, Harri Koskinen, HEM, Iina Vuorivirta, Kasper Nyman, Katriina Nuutinen, Kirsi Enkovaara, Klaus Haapaniemi, Kustaa Saksi, Kuula + Jylhä, Linda Linko, Mari Isopahkala, Maija Puoskari, Man Yau, Mika Tolvanen, Mikko Laakkonen, Minna Parikka, Poiat, POP table, R/H, Saana ja Olli, Teemu Järvi, Teemu Keisteri, &Bros

Islannista:
Águsta Sveinsdóttir, Anna Thorunn, Berlinord, Brynjar Sigurðarson, Dora Hansen, Dögg Design, Fiona Cribben, Færid, Garðar Eyjólfsson, GO FORM, Ihanna, Hanna Dís Whitehead, HAF Studio, Hugdetta, Katrin Olina, Kría Jewelry, Kronkron, Magnea Einarsdóttir, Mary, Scintilla, Postulina, Sigga Heimis, Sigga Rún, Siggi Eggertsson, Snæfrið & Hildigunnur, STAKA, Studio Bility, Tinna Gunnarsdóttir, TOS Design, Unnur Valdís, Umemi, Vík Prjónsdóttir, Volki, Þórunn Arnadóttir

Ruotsista
: Form Us With Love, Färg & Blanche, Katrin Greiling, Monica Förster, TAF Architects

Kotimme äänimaailmasta vastaa Lexter ja siellä kuunnellaan Nordic Music Exchangen Nordic Playlist -listaa. Ruokalistan ovat suunnitelleet suomalainen ja islantilainen chef Sami Tallberg ja Fannar Vernharðsson, ja keittiömme kaapit ovat täynnä Iittalan kauniita arkiastioita. Näyttelyn esineet myydään lopuksi Lauritzin järjestämässä huutokaupassa.

Tapahtumat

Asunnossa tulee tapahtumaan paljon jännittävää. Täydellinen ohjelma löytyy Stockholm Design Weekin verkkosivuilta: www.stockholmdesignweek.com. Asunto on auki yleisölle ti 3.2. klo 11–16, ke 4.2. klo 11–16 ja pe 6.2. klo 11–16. Viikonloppuna tila on tarkoitettu perheille ja luvassa on mielenkiintoisia työpajoja. Aikataulu löytyy osoitteesta www.stockholmdesignweek.com.

WE LIVE HERE -tiimi sanoo:

“Toivotamme kaikki tervetulleiksi Tukholman kotiimme! Pistäydy päiväkahveille, tule juttelemaan ja katsele vapaasti ympärillesi. Me uskomme, että muotoilu on jokaista varten! Koti käsitteenä on sydämessämme ja kuuluu kaikille, iästä ja ammatista riippumatta."

Perhe

WE LIVE HERE on kahden kansallisen muotoilupromootio-organisaation, Design Forum Finlandin ja Iceland Design Centren yhteishanke. Yhteistyössä on mukana Codesign Ruotsista.

Näyttelyn ovat kuratoineet ja suunnitelleet Elina Aalto, Marika Tesolin ja Hlin Helga Gudlaugsdóttir. Visuaalinen ulkoasu on Siggi Oddsin ja luovana konsulttina on toiminut Sanna Gebeyehu Codesignista.

Design Forum Finland tukee hyvinvointia ja kilpailukykyä edistämällä muotoilun laaja-alaista käyttöä elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. Sitä ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, vuonna 1875 perustettu yhdistys, joka on alallaan toiseksi vanhin maailmassa.
www.designforum.fi

Iceland Design Centre on Islannin muotoilun promootio-organisaatio, joka on perustettu vuonna 2008. Sen omistaa yhdeksän muotoilijoiden yhdistystä, jotka edustavat kaikkia muotoilun osa-alueita arkkitehtuurista muotiin, graafiseen suunnitteluun ja tuotemuotoiluun. Sen tavoitteena on lisätä muotoilun ja arkkitehtuurin merkityksen tunnustamista yhteiskunnassa. www.icelanddesign.is

Kaverit

Arkkitehtuuritoimisto Codesign perustettiin melkein kaksikymmentä vuotta sitten. Tänään siellä työskentelee 30 työntekijää, joiden osaaminen ulottuu luovista muotoilijoista, arkkitehdeistä ja projektinjohtajista viestintään, graafiseen suunnitteluun ja muutosjohtamiseen. www.codesign.se

Svensk Form on voittoa tavoittelematon jäsenorganisaatio, jonka Ruotsin hallitus on valtuuttanut edistämään ruotsalaista muotoilua niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. www.svenskform.se

Stockholm Design Week ja Stockholm Furniture & Light Fair ovat pohjoismaisen muotoilualan tärkeimmät vuotuiset kohtaamispaikat. www.stockholmdesignweek.com, www.stockholmfurniturefair.com

Olemme myös iloisia siitä, että kaikki seuraavat ovat osa WE LIVE HERE -yhteisöä: Codesign, Svensk Form, Stockholm Design Week, Stockholm Furniture & Light Fair, Lexter Sound Design, Bolon, Mini, Marimekko, Akebono, Nordic Playlist, Iittala, Lauritz, Viking Line, Inspired by Iceland, Icelandair, Artek, Ambronite, Hartwall, Helsingin Villasukkatehdas, Kaesan kotileipomo, Finlandia, Kaffaroastery, Sun Spelt, Norðursalt, Omnom, Noi Sirius, Kreanord ja Nordic Culture Fund.

Kuvat

Lehdistökuvia ja tietoa mukana olevista suunnittelijoista: http://bit.ly/14VUVze
Lehdistökuvia ja visuaalista materiaalia projektista: http://bit.ly/1suyufl

Projektinjohto:
Sari Peltonen, Iceland Design Centre sari@icelanddesign.is +354 8629324

Tanja Sipilä, Design Forum Finland tanja.sipila@designforum.fi. +358 400776786
Konsultointi, yhteistyökumppani:
Sanna Gebeyehu sanna@codesign.se, www.codesign.se +46 (0)760 328131
Kuraattorit:

Marika Tesolin www.marikatesolin.fi
Elina Aalto www.aaltoaalto.com
Hlin Helga Gudlaugsdóttir www.hlinhelga.com
Graafinen suunnittelu:
Sigurdur Oddsson www.siggiodds.com

www.we-live-here.org
www.facebook.com/welivehere2015

instagram.com/welivehere2015

#2015wlh #welivehere

Hanketta ovat tukeneet Kreanord ja Nordic Culture Fund.