Artikkelit

3.6.2021

Hanna Anonen – Rohkeus olla oma itsensä

Vuoden nuori muotoilija 2021

Värikästä, vahvoja muotoja, yhdistelyä ja yllätyksiä. Maalattua puuta tai graafista suunnittelua; myös reliefinomaisia teoksia, joissa graafisuus ja puu yhdistyvät. Esineitä, joiden käyttötarkoitus ei aina heti käy ilmi. Mielikuvia huvipuistosta tai karkkikaupasta, leikkisyyttä, elämäniloa. Vuoden 2021 nuoren muotoilijan Hanna Anosen työt ilahduttavat silmää ja mieltä.

Taustalla on tekevä ja taitava nuoruus, jolloin heräsi ajatus tehdä harrastuksista ammatti. Tie vei ensin puuartesaaniopintoihin Lahteen ja sitten teollisen muotoilun koulutusohjelmaan Muotoiluinstituuttiin. Aalto-yliopiston taideteollisen muotoilun maisteriohjelmasta Hanna Anonen valmistui 2013.

 

Hanna Anosen suunnittelu herätti jo alussa huomiota. Vuoden 2013 Habitare-messuilla hän esitteli nuorten muotoilijoiden jurytetyllä Protoshop-osastolla puusäleistä kootun Ripsiraita-”räsymaton”. Se sai näkyvyyttä lehdistössä aina Wallpaperia myöten. 2016 syntyi Pala, Innofusorin tuotannossa oleva huopapaloista koottava akustoiva seinätekstiili, sekin yksi vuoden Habitare-suosikeista.

2019 Anonen toi esille värikkäistä puupuikoista kootun Cocktail-valaisimen, joka pääsi jopa Vogue Livingin sivuille. Hakola otti sitten valaisimen tuotantoonsa. Made by Choicelle suunnitellut Plizé- ja Beebee-rasiat ehdittiin julkistaa Tukholman huonekalumessuilla 2020, ja Financial Times kiinnostui useammastakin Anosen tuotteesta. Messujen satoa esittelevä artikkeli oli otsikoitu: ”Psychedelic is the new Nordic”.

”Kun on avoin tilanteille ja tilaisuuksille, ei tiedä, mihin päätyy, kenet kohtaa… En minä olisi ikinä arvannut Cocktailin tarinaa. Onhan tällä alalla vaihtelua ja seikkailua. Rohkeus sellaiseen omanlaisuuteen ja heittäytymiseen.”

Hanna Anonen inspiroituu elämästä. Hän tekee paljon luonnoksia: vihko ja kynät kulkevat aina mukana ja muistiinpanoja voi tehdä missä vain. Kun tulee kiinnostava idea, hän luonnostelee aluksi käsin, siirtyy sitten mallintamaan tietokoneelle. Hän kokeilee mittasuhteita, antaa idean hautua jonkin aikaa. Sitten katsotaan luonnoksia uudelleen ja mietitään, mikä fiilis niistä tulee. Jos idea vaikuttaa hyvältä, Anonen tekee työn loppuun asti, prototyypiksi, suunnittelee kuvaukset ja julkaisee sosiaalisessa mediassa. Muotoilijankin pitää itse olla aktiivinen, jakaa materiaalia nähtäväksi.

Tämän päivän nuori muotoilija on verkostoitunut, avoin ja aktiivinen. Verkostojen kautta saadaan töitä, osaamista ja inspiraatiota. ”Muotoilijat on avoimempia omasta tekemisestään ja omasta kiinnostuksen kohteestaan”, sanoo Anonen, joka itsekin jakaa työhuonetilat toisten suunnittelijoiden kanssa. ”Se on avointa keskustelua kollegojen kanssa. Arvostetaan sitä, mikä on toisen vahvuus ja inspiroidutaan, vaihdetaan ajatuksia ja saadaan siitä innostusta.”

 

Hanna Anosen esineille ovat tyypillistä selkeät ja vahvat muodot ja herkulliset värit. Ne todella uudistavat klassista pohjoismaisen muotoilun kuvaa: ne eivät ole anonyymejä tai varovaisia vaan vaativat tulla huomatuksi ja tilaa ympärilleen. ”Ne ovat omanlaisiaan”, hän kuvailee. ”Ei aina tarvitse tehdä pelkistettyä, nimenomaan omanlaisuus on se juttu.” Muualla maailmassa on jo pitkään tehty runsaampaa ja värikkäämpää, nyt se on tulossa lopulta Suomeenkin.

Perusmuodot  – kuutiot, puikot, kartiot, pallot – tekevät taas esineistä riippumattomampia trendeistä. Tavallaan ne tuovat mieleen muistumia 1980-luvun postmodernismistä, jossa samalla tavalla hyödynnettiin tuttuja muotoaiheita, värikkyyttä ja yllättäviä yhdistelmiä. Postmodernismi ravisteli modernismia, nyt ravistellaan 2000-luvun alun minimalismia.

”Oivallus on se luova osuus – ettei vain rationaalisesti ratkaista ja suoriteta jotain, vaan ratkaisu tulee oivalluksen kautta.”

Suuri osa Hanna Anosen tuotantoon menneistä esineistä on lähtenyt omasta ideasta. Yrityksen edustaja on nähnyt prototyypin vaikkapa messuilla ja kiinnostunut. Se on ideaalitapaus, sanoo Anonen, on saanut suunnitella omista lähtökohdista ja tehdä visuaaliset valinnat itse. ”Se on täysin minun, idea ja ratkaisut, eikä ole tarvinnut suunnitteluvaiheessa tehdä kompromissejä valmistajan kanssa. Esimerkiksi Plizé Boxit ja Beebeet, ja Cocktail, olen tehnyt ne omaksi ilokseni, kun Milanon messuille tarvitsin jotain esitettävää. Se on kannattanut, ne ovat päätyneet tuotantoon.” Valmistajan kanssa tietysti muokataan tuotetta edelleen ja mietitään, miten se asettuisi tehtaan prosesseihin, mutta tuotteen perusideaa ei tarvitse muuttaa.

Hanna Anonen tekee paljon myös graafista suunnittelua. Se on kaksiulotteista, puu kolmiulotteista. Voiko ne yhdistää? Tietysti, hän sanoo, vaikka puu on kolmiulotteinen materiaali, siihen voi saada graafista muotoa ja geometrisuutta. ”Se ei ole ihan pelkistettyä, mutta se on hauskaa, iloista geometriaa.” Uudet valmistus- ja työstömenetelmät ja ekologiset materiaalit kiinnostavat, mutta puu on Anoselle mieluisin, sen hän tuntee. Se on myös kestävä ja uusiutuva materiaali, ja korjattavissa.

 

 

Kolmas Hanna Anosen vahva alue on tila- ja näyttelysuunnittelu. Se tuli mukaan maisteriopinnoissa Aallossa, jonka projekteissa hän pääsi tekemään näyttelyjä työryhmän mukana. Yhdessä tekeminen ja vaihtelevat toimeksiannot tuntuivat mukavilta, ja se, että näyttelyissä ja messuosastoissa yhdistyvät monet eri suunnittelun osa-alueet. Puuartesaanikoulutuksesta on hyötyä: Hanna Anonen tuntee materiaalit ja työstötekniikat ja ymmärtää, kuinka tuotannon ja toteutuksen prosessit etenevät.

Tila- ja näyttelysuunnittelussa lähdetään tilaajan tarpeista, sanoo Anonen, toisin kuin esineiden kanssa. Näyttelyn sisältö tulee tilaajalta mutta visuaalisuus Anoselta. Hänellä on selvä tyyli, hänen työnsä tunnetaan ja sitä halutaan. ”Näyttelyarkkitehtuuriin on kiva keksiä joku juttu, joka luo elämystä. Jotta kävijä saa oivalluksen!”

Hanna Anonen puhuu paljon oivalluksesta, se on asia, josta hän nauttii. ”Oivallus on se luova osuus – ettei vain rationaalisesti ratkaista ja suoriteta jotain, vaan ratkaisu tulee oivalluksen kautta.” Vankka ammattitaito ja materiaalintuntemus tekevät sitten oivalluksesta tilan tai tuotteen. Omaan näkemykseen pitää ja kannattaa luottaa. Ja asenteen pitää olla kohdallaan. ”Yrittäjänä sellainen reippaus ja reiluus, luotettavuus… ja iloisuus, ja oivallus ja luovuus. Että on mukana omana itsenään ja se näkyy lopputuloksessa. Kun on avoin tilanteille ja tilaisuuksille, ei tiedä, mihin päätyy, kenet kohtaa… En minä olisi ikinä arvannut Cocktailin tarinaa. Onhan tällä alalla vaihtelua ja seikkailua. Rohkeus sellaiseen omanlaisuuteen ja heittäytymiseen.”


Anne Veinola

Design Forum Finland

Kuvat:
1: Vuoden nuori muotoilija 2021: Hanna Anonen, kuva: Elina Simonen
2: Plizé-rasiat, Hanna Anonen, kuva: Aino Huhtaniemi
3. Cocktail-valaisin, Hakola, Hanna Anonen
4. Cocktail Mini -valaisin, Hakola, Hanna Anonen, kuva: Suvi Kesäläinen