Artikkelit

3.6.2021

Johanna Gullichsen – Urbaania graafisuutta

Kaj Franck -muotoilupalkinto 2021

Vuoden 2021 Kaj Franck -palkittu on tekstiilisuunnittelija Johanna Gullichsen. Hän jatkaa työssään vahvaa suomalaista tekstiilitaiteen ja -suunnittelun perinnettä tuoden sen nykypäivään. Johanna Gullichsenin suunnittelemat kankaat kudotaan perinteisin tekniikoin, mutta ne ovat raikkaita ja moderneja. Gullichsen kuvaa itse niitä ”urbaaniksi graafisuudeksi”.

Kipinä käsin tekemiseen ja kutomiseen tuli äidinäidiltä, taju esteettisestä ympäristöstä isänäidiltä. Mummola oli Villa Mairea, talo, jossa jokainen yksityiskohta oli mietitty ja suunniteltu varta vasten. Johanna Gullichsen oli kiinnostunut niin arkkitehdin ammatista kuin opinnoista Taideteollisessa korkeakoulussa mutta päätyi ensin opiskelemaan taidehistoriaa ja kirjallisuutta. Kiinnostus kankaisiin syntyi Taideteollisen iltalinjalla ja hän lähti oppimaan kudontaa Porvoon käsityökouluun. Hän hankki työhuoneen ja perusti oman yrityksen 1989.

Alku oli tilaustöitä ja pieniä sarjoja, muutama näyttely ja kannustavia lehtiarvosteluja. Ranskalaisen koulun käynyttä Gullichsenia houkutti Ranska, ja hän vietti Pariisissa lyhyitä ajanjaksoja, muun muassa stipendin turvin residenssissä Cité des Artsissa vuonna 1995. Siellä syntyi ajatus oman liikkeen perustamisesta Pariisiin. Vuonna 1997 avautui myymälä kaupungin sydämessä.

Läpimurto tuli ensin Ranskassa, sitten Suomessa. Se tuli Normandie-malliston myötä; kankaat ovat edelleen myynnissä suosittuina klassikoina. Johanna Gullichsenin selkeä tyyli, graafisuus ja aitous sopivat 2000-luvun vaihteen minimalismiin.

 

Johanna Gullichsen -brändin kankaat kudotaan Suomessa luonnonmateriaaleista, villasta, puuvillasta ja pellavasta. Klassiset ruutukuviot mahdollistavat valtavan määrän vaihtelua ja kankaat taipuvat moniin tarkoituksiin: sisustustuotteiksi, laukkuihin ja pusseihin, matoiksi ja keittiötekstiileiksi. Ne ovat myös kestäviä, varsin helppohoitoisia ja siksi myös ekologisia.

Monet Gullichsenin käyttämistä sidoksista ovat tuttuja kansanomaisista tekstiileistä, juhlapöytäliinoista ja pellavapyyhkeistä. Gullichsen on uudistanut ne värityksen, erilaisten materiaalien ja uusien käyttömahdollisuuksien myötä. Perinteinen ja moderni lähestyvät toisiaan, hän pohtii. Sama yksinkertaisuus ja tarkoituksenmukaisuus, eri lähtökohdista ehkä mutta lopputulos on saman kaltainen.

 

Johanna Gullichsen saa inspiraationsa kaupungista ja kulttuurista. ”Minä olen enemmän urbaani ihminen”, hän sanoo. ”Jotenkin pidän rakennetusta ympäristöstä… saan enemmän ideoita rakennuksista, sellaisesta, mitä kaupungissa tapahtuu.” Kankaissa on katujen ja kortteleiden rytmi, kuvioissa julkisivujen suorakulmaisuus. Optinen viivaleikki ja syvyysvaikutelma tuovat mieleen näyteikkunoiden heijastumat. Värit ovat rauhalliset, pilvien, valon ja varjojen sävyjä.

Usein idea uuteen kuosiin syntyy jo olemassa olevasta kankaasta: eri mittasuhteet, erilainen väriyhdistelmä. Tulee halu kehittää teemoja, kokeilla lisää, sanoo Gullichsen. Aikaisemmin hän kutoi itse kokeilukappaleet kangaspuissa, suunnitteli kutoen. Halutun kaltaisen loimen rakentaminen kangaspuihin on kuitenkin aikaa vievää ja muutosten tekeminen työlästä – siksi nykyään apuna ovat myös tietokoneohjelmat. Luonnokset syntyvät tavallisesti piirtämällä tai akvarelliväreillä.

”Arvostan suuresti käsityöperinnettä … Ihmiset ovat tehneet kotonaan ja käsillään, ovat käyttäneet luovuuttaan tekemällä itselleen tai muille jotakin kaunista ja hienoa jokapäiväiseen elämäänsä.”

Kaikki lähtee materiaalista, sanoo Johanna Gullichsen. Hän saa ideansa ja näkemyksensä langasta, sitä on voitava sormeilla ja tunnustella. Silloin saa käsityksen siitä, millainen sidos tai kuvio voi olla mahdollinen. Kuvioiden ja värien toteutus kutomalla edellyttää ammattitaitoa ja tietoa eri kudontatekniikoista ja menetelmistä. Paitsi suunnittelijalta se vaatii paljon myös tekijöiltä. Palkintojury kiittikin Johanna Gullichsenin pitkäjänteistä ja johdonmukaista työtä osaamisen ja kudontamenetelmien tuomisessa nykypäivään.

”Arvostan suuresti käsityöperinnettä, se on se, mikä kiinnostaa”, sanoo Gullichsen. ”Ihmiset ovat tehneet kotonaan ja käsillään, ovat käyttäneet luovuuttaan tekemällä itselleen tai muille jotakin kaunista ja hienoa jokapäiväiseen elämäänsä.” Käsillä tekeminen on vahvuus, hän ajattelee, tulevaisuudessa tekijät ovat voittajia.

 

Samanlainen kehitys – perinteiden säilyttäminen uudistaen – näkyy myös Japanissa, maassa, johon Gullichsenilla on pitkät ja läheiset suhteet. Yhteistyö alkoi varhain. Japanilaiset kiinnostuivat nähtyään hänen näyttelynsä Artekissa ja etsivät hänet käsiinsä Pariisista. Siitä lähtien Johanna Gullichsen -brändi on ollut Japanin markkinoilla.

Myynnin aloitus Japanissa oli onnekas yhteensattuma, Johanna Gullichsen muistelee. Trendsetterit kiinnostuivat heti hänen tyylistään ja kankaat saivat nopeasti suuren suosion. Parhaillaan Gullichsen suunnittelee japanilaisen yhteistyökumppanin kanssa uudenlaisia tuotteita mm. tatamimattoja, jotka perinteisen ruo’on sijaan tehdään paperista ja reunustetaan hänelle tunnusomaisesti kuvioiduilla nauhoilla. Keväällä 2020 myyntiin tulivat Japanissa valmistetut keraamiset seinälaatat.

Johanna Gullichsen on innoissaan uusista tuotteista, mahdollisuudesta tutustua erilaisiin valmistusmenetelmiin ja materiaaleihin. Omalle brändilleen hän on suunnitellut kankaita ja tekstiilituotteita, nyt on ollut mahdollista kokeilla jotain muuta. ”Pienetkin yhteistyöt ovat innostavia, sillä yhdessä tekeminen tuntuu mielekkäältä”, hän kuvailee.

Erilaisia yhteistyöprojekteja onkin ollut. Kankaiden yhdistämistä Terhi Pölkin kenkiin. Muistikirjoja Bookbinders Designille. Kankaita Anna Ruohosen vaatebrändille ja yhteisiä showroom-esiintymisiä. La Parralle Gullichsen suunnitteli puristetusta sementistä Espanjassa valmistettuja lattialaattoja.

Palkintojuryn mukaan Johanna Gullichsen on pystynyt yhdistämään taiteellisen ja luovan työnsä kestävästi toteutettuun sarjatuotantoon. Hänen suunnittelemissaan tuotteissa yhdistyvät ajattomuus ja ajassa mukana oleminen kuten suomalaisessa muotoilussa parhaimmillaan. Trendit voivat näkyä tehostevärissä, uudenlaisessa muodossa tai uudessa tuoteideassa. Hillitty muotomaailma, silti mielenkiintoisia toteutuksia. Vahva idea – urbaani graafisuus – kantaa pitkälle.

 

Anne Veinola
Design Forum Finland

Kuvat:
1. Kaj Franck -muotoilupalkinto 2021: Johanna Gullichsen, kuva: Elina Simonen
2. Penaali ja pitkä kukkaro Doris-kankaasta, Johanna Gullichsen, kuva: Nico Backström
3. Doris-verhoilukangas ja Gaia-matto, Johanna Gullichsen, kuva: Nico Backström
4. Johanna Gullichsen -liike, kuva: Nico Backström