Blogi

11.9.2020

Kiertotalous ja kestävä kehitys valtteina tulevaisuudessa

Torstaina 9.9. järjestettiin Design Forum Finlandin kiertotalouteen keskittyvä Design Forum Talk <3 Circular Economy -tapahtuma.

Katja Lindroosin moderoima seminaari oli järjestyksessään nyt neljäs – ja ensimmäistä kertaa virtuaalinen. Vaikka kontakteissa ja mielipiteenvaihdossa ehkä menetetään, online-tapahtuma antaa useammille mahdollisuuden osallistua, myös ulkomailta. Kuulijakunta olikin varsin kansainvälinen.

Muutamassa vuodessa kiertotaloudesta ja kestävästä liiketoiminnasta on tullut yhä ajankohtaisempaa ja keskeisempää: trendi, johon on otettava kantaa, jos haluaa menestyä tulevaisuudessa. Suomi on kiertotalouden edelläkävijämaita, kuten kuultiin iltapäivän aloittaneesta Business Finlandin pääjohtajan Nina Kopolan esityksestä. Tiekartta kiertotalouteen on ollut olemassa jo vuodesta 2016 lähtien ja monella osa-alueella, esimerkiksi muovin ja akkumetallien kierrätyksessä, olemme uranuurtajia.

Business Finland tukee siirtymistä kohti kiertotaloutta monin eri tavoin. Yrityksissä se tapahtuu ohjelmien, esimerkiksi Bio and Circular Finland -ohjelman kautta. Toinen tapa on auttaa rakentamaan ekosysteemejä, joissa erilaiset toimijat yhdessä muodostavat kokonaisuuden vaikkapa tekstiilien kierrättämiseksi. Myös innovaatioita, kuten kierrätysmateriaalista saatavia uudenlaisia tekstiilikuituja, tutkitaan ja rahoitetaan.

Muutamassa vuodessa kiertotaloudesta ja kestävästä liiketoiminnasta on tullut yhä ajankohtaisempaa ja keskeisempää: trendi, johon on otettava kantaa, jos haluaa menestyä tulevaisuudessa.

Ensimmäinen yritysesimerkki tuli Norjasta. Vestre on yli 70-vuotias ulkokalusteiden valmistaja, jonka toiminnassa kestävä kehitys on ollut aina mukana. Business Development Manager Romy Rawlings kertoi, kuinka yrityksen johtoajatus on rakentaa kalusteilla kohtaamispaikkoja ihmisille. ”Vihamielinen muotoilu”, hostile design, jolla estetään asiaton oleskelu kuten penkeillä nukkuminen tai skeittaaminen, ei kuulu yrityksen arvoihin. Pohjoismaisia jokamiehenoikeuksia halutaan puolustaa –  kaupunkitila on kaikkia varten. Luonnollisesti ympäristöseikat ovat tärkeitä: kalusteet ovat kestäviä, korjattavissa, materiaalit melkein ikuisesti kierrätettäviä ja rakenteilla oleva uusi tehdas maailman ympäristöystävällisin Rawlingsin mukaan.

Saksalaisen digitaalisen muotoilun toimiston Scholz & Volkmerin toimitusjohtaja Peter Post esitteli toimistonsa johtavaa periaatetta jaetusta arvosta, shared value. Toimeksiantojen tuloksena lisäarvoa saavat niin asiakasbrändi kuin ihmiset yleisemmin, ja viime kädessä koko planeetta. Toimiston vahvuus ovat konseptit, jotka syntyivät aluksi oman henkilöstön hyödyksi mutta joista kehittyi tutkimuskohteita laajemminkin. Konseptien myötä Scholz & Volkmer osallistuu kaupunkiyhteisön kehittämiseen mm. ekologisten liikkumismuotojen edistämiseksi ja ilmanlaadun parantamiseksi. City as a lab, sanoo Post.

Kaikkia päivän yritysesimerkkejä leimasi tietty ajattomuus, joka on tuottanut vahvoja, tunnistettavia ja pitkäikäisiä brändejä.

Kotimaisen esimerkin keskusteluun toi Marimekon vastuullisuusjohtaja Saara Azbel. Muotiteollisuuden edustajana vastuullisuusseikat ovat Marimekolle keskeisiä. Yritys on ollut mukana mm. Ioncell-projektissa kehittämässä selluloosapohjaisia kuituja ja niiden ympäristöystävällistä tuotantoa. Mielenkiintoinen hanke on kokeilu värimorsingolla – indigonsinistä tuottavalla kasvilla, jota käytettiin jo keskiajalla värjäämiseen.

Toimistokalusteita valmistava Royal Ahrend lähti kiertotalousajatteluun asiakkaiden kannustamana. Projektisisustuksessa kysytään yhä useammin, kuinka kestävää toimistojen kalustaminen on, kertoi yrityksen kiertotaloustoimintoja johtava Rick Veenendaal. Yrityksen strategiaan on otettu mukaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita tuotannosta, hyvinvoinnista ja kestävästä kulutuksesta. Kiertotalouden periaatteet on integroitu vahvasti sisään liiketoimintaan. Ne ovat tuottaneet myös uutta liiketoimintaa, esimerkiksi furniture as a service -konseptin, jossa asiakas voi vuokrata tarvitsemansa kalusteet ostamisen sijaan.

Toinen keskeinen asia oli kiertotalouden ja kestävän kehityksen periaatteiden asema syvällä yritysten strategioissa.

Päivän viimeinen puhuja, Patagonian EMEA-alueen johtaja Ryan Gellert esitteli vaatebrändin, jonka ytimeen ovat aina kuuluneet vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta. Asiakas on rohkeasti valjastettu edistämään näitä periaatteita: uuden tuotteen sijaan neuvotaan korjaamaan vanhaa, tarjotaan tähän palveluja ja palkitaan uskollisuudesta. Brändiyhteisö jakaa ympäristöä suojelevat ja kunnioittavat arvot ja on mielellään mukana tukemassa muun muassa luonnonsuojelua. Eettiset seikat eivät kuitenkaan estä Patagoniaa tekemästä kannattavaa liiketoimintaa. ”Be consistent with your principles”, on Gellertin neuvo uusille yrittäjille. Patagonialla se on toiminut melkein puoli vuosisataa.

Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen summasi lopuksi päivän antia. Esiin nousi yrityksen design languagen, johdonmukaisen ja tunnistettavan muotoilun, merkitys ja vaikutus tuotteen elinkaaressa. Kaikkia päivän yritysesimerkkejä leimasi tietty ajattomuus, joka on tuottanut vahvoja, tunnistettavia ja pitkäikäisiä brändejä. Toinen keskeinen asia Kolisen mukaan oli kiertotalouden ja kestävän kehityksen periaatteiden asema syvällä yritysten strategioissa.

Kiertotalous on tulevaisuuden välttämättömyys. Mutta se on myös voimavara. Muotoilun auttamana se on valtava mahdollisuus, johon kannattaa tarttua mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

 

Anne Veinola
Viestintäasiantuntija,
Design Forum Finland

 

Design Forum Talk <3 Circular Economy -tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Alankomaiden suurlähetystön kanssa ja se oli osa Helsinki Design Weekin ohjelmaa.

Kuva: Scholz & Volkmer GmbH