Blogi

23.6.2021

Muotoilu auttaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa

Viime aikoina niin Suomessa kuin kansainvälisestikin keskustelu on käynyt ilahduttavan vilkkaana kestävän kehityksen ympärillä, hyvin monesta eri näkökulmasta.

Petteri Lillberg nosti Kauppalehden kolumnissaan 8.6.2021 esille, miten kestävän kehitykseen liittyvä ymmärrys ja osaaminen tulisi olla osa kaikkien työssäkäyvien työkalupakkia, ei ainoastaan designereiden, tuotteiden ja palveluiden suunnittelijoiden pöydällä. Siksi muotoilun rinnalla on syytä tarkastella aihetta lyhyesti myös brändien ja arvopohjan näkökulmasta.

Markkinoiden ja yksittäisten kuluttajien vaatimukset ja arvopohja brändien, toimintatapojen, tuotteiden ja palveluiden suhteen muuttuvat jatkuvasti. Arvopohjan ja maineen näkökulmasta Suomella on useaan muuhun maahan verrattuna valttikortit kädessään. Suomalaisen muotoilun brändissä (Finnish Design) yhdistyy monta kestävän kehityksen ominaispiirrettä.  Suomalainen muotoiluosaaminen nojaa lähtökohtaisesti muun muassa tasa-arvoon ja hyvään saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja ongelmanratkaisuun, kestäviin materiaaleihin, ajattomaan muotoiluun ja innovatiivisuuteen. Tämän lisäksi läheinen luontosuhde ja korkea koulutustaso ovat omiaan edistämään Suomen osaamista kestävän kehityksen saralla. Korkean tason muotoiluosaaminen yhdistettynä kestävän kehityksen osaamiseen on Suomelle mahdollisuus, jota ei kannata hukata.

Korkean tason muotoiluosaaminen yhdistettynä kestävän kehityksen osaamiseen on Suomelle mahdollisuus, jota ei kannata hukata.

Maakohtaisen sijoittumisen näkökulmasta katsottuna Suomi on noussut ensimmäistä kertaa ykkössijalle YK:n ja Bertelsmann-säätiön vuosittain toteuttamassa kestävän kehityksen vertailussa (HS 14.6.2021). Täytyy kuitenkin muistaa, että edelleen Suomessa mm. luonnonvarojen kulutus on edelleen yksi maailman korkeimpia ja kuulumme länsimaana ns. luksuskuluttajiin. Olemme astuneet aikakauteen, jossa viherpesun aika on jo ohi. Ollakseen aitoa ja vaikuttavaa kestävän kehityksen tulee olla osa yrityksen strategiaa ja brändin ytimenä sekä toteutettavien toimien osa koko organisaatiota. Lisäksi, voidakseen olla meitä kaikkia oikeaan suuntaan kannustava brändi, on yrityksen oman toiminnan oltava kestävään kehitykseen pitkäaikaisesti sitoutunutta, läpinäkyvää ja selkeästi kommunikoitua. Brändien rakentajilla, markkinoinnin osaajilla ja tarinankertojilla on tärkeä oma roolinsa. Kestävän kehityksen aihe on hyvin monisäikeinen ja haastavakin, joten kiinnostavia ovat myös ne pienet askeleet, joita otetaan ja näiden tulosten ja oppien jakaminen muille toimijoille.

 

Design Forum Finlandin missiona on auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään ja rakentamaan kestävää tulevaisuutta strategisesti käytetyn muotoilun avulla. Tavoitteenamme on auttaa yrityksiä löytämään työkaluja globaalien ongelmien ratkaisuihin muotoilun keinoin. Muotoilussa on pohjimmiltaan kyse juuri ongelmien ratkaisemisesta sekä meidän kaikkien elämänlaadun parantamisesta. Uusien tuotteiden ja palveluiden suunnitteluun liittyy kuitenkin olennaisesti uusien materiaalien, energian ja maapallon rajallisten resurssien käyttö. Ellen McArthur Foundation on arvioinut, että jopa 80 % tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutuksista määräytyy niiden suunnitteluvaiheessa. Näin ollen myös Design Forum Finlandin velvollisuutena on edistää kestävää muotoilua ja lisätä koko muotoilukentän tietoutta aiheesta.

Ellen McArthur Foundation on arvioinut, että jopa 80 % tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutuksista määräytyy niiden suunnitteluvaiheessa.

Olemme vuodesta 2016 alkaen työskennelleet aktiivisesti kestävän kehityksen ja vastuullisen muotoilun hankkeissa. Viimeisen viiden vuoden aikana olemme olleet mukana useissa aihealueen kotimaisissa ja kansainvälisissä hankkeissa (mm. EcoDesign Circle, SustaiNordic ja HerääPahvi!) ja kehittäneet työkaluja yrityksille helpottamaan siirtymistä kiertotalouden mukaisiin liiketoimintamalleihin (EcoDesign Sprint). Lisäksi olemme järjestäneet aiheesta useita tapahtumia (mm. Design ForumTalk <3 Circular Economy). Tapahtumissa ääneen ovat päässeet vastuulliset edelläkävijäyritykset ja asiantuntijat: sekä start-upit että jo pitkän linjan brändit, jotka ovat ryhtyneet etsimään tapoja muuttaa omaa toimintaansa siten, että liiketoiminta kasvaa ilman, että yritystoiminta on vahingollista planeetallemme. Yhteistyöverkostomme kattaa tänä päivänä laajan kirjon kestävän muotoilun ja mm. kiertotalouden asiantuntijoita.

 

Kohti suurempaa vaikuttavuutta

Tämän työn jatkumona me Design Forumissa olemme ryhtyneet kehittämään omaa toimintaamme ja aloittaneet organisaation sisäisen työskentelyn YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yritykset ja organisaatiot ovat näiden tavoitteiden saavuttamisessa ratkaisevassa roolissa, ja omalla esimerkillämme haluamme kannustaa mukaan myös muita muotoilualan toimijoita ja verkostoitua kanssanne. Meille Design Forum Finlandissa tavoitteiden edistäminen on jatkuva prosessi, jossa olemme vasta alussa. Haluamme kuitenkin kysyä jo tässä vaiheessa, voimmeko jotenkin auttaa sinun organisaatiotasi tai yritystäsi kohti kestävää tulevaisuutta. Mikäli sinulla on ajatus siitä, miten voit auttaa meitä matkallamme, ota meihin rohkeasti yhteyttä!

Lisää kestävästä kehityksestä ja Design Forum Finlandin toimintatavoista voit lukea täältä.

Kirjoittajat ovat Design Forumin Brand Manager Päivi Kaira ja tuottaja, palvelumuotoilija Saija Malila, jotka ovat molemmat työskennelleet kiertotalouden mukaisen muotoilun ja vastuullisen kuluttamisen parissa Design Forum Finlandin eri hankkeissa.

Kuvat: Mikko Ryhänen