Blogi

13.6.2019

Viisi prosenttia

Tutkimuslaitos Forrester kutsuu aikaa, jota nyt elämme, nimellä ”The Age of the Customer”.

Aika on hyvin kaksijakoinen: Niillä yrityksillä, jotka vetoavat asiakkaisiin oikealla tavalla ja joiden brändikokemus on kiinnostava, erottuva ja merkityksellinen, on valtavat mahdollisuudet menestyä. Niillä yrityksillä, jotka taas eivät erotu globaalista hälinästä kiinnostavasti ja ihmisille merkityksellisesti, on suuri riski romahtaa.

Miten sitten rakennetaan nykyihmisiin vetoavia yrityksiä tai yhteisöjä, kaupunkeja ja parhaimmillaan uskollisia heimoja? Yrityksen arvojen ja toiminnan pitää olla aitoa ja läpinäkyvää. Digitaalisuuden vuoksi kaikki feikki paljastuu heti. Muotoilu on erinomainen tapa kiteyttää yritykselle aito ja relevantti identiteetti, sanallisesti ja visuaalisesti yhdessä oman henkilöstön kanssa.

Seuraavaksi identiteetti pitää muuttaa tekemiseksi, sen pitää olla osa strategiaa. Strategia kulkee kohti visiota ja se paloitellaan sopiviksi projekteiksi vuosisuunnittelussa, aloittaen tärkeimmästä. Vision pitää pohjautua hyvään ymmärrykseen tulevaisuudesta ja yrityksemme roolista siinä tulevaisuudessa. Kaikessa tekemisessä pohjana on kiteytetty identiteetti, ja muotoilun avulla sitä konkretisoidaan eri touch pointeissa. Eli käytännössä mietitään esimerkiksi, miten meidän identiteetti näkyy meidän toimitiloissa. Millainen asiakaskokemus välittyy asiakkaalle reklamaatioista? Tai digitaalisessa maailmassa? Miten identiteetti ja arvot näkyvät mallistoissa ja palveluissa? Tai miten meidän asentava kuljetus toimii, jotta yrityksemme arvot ja identiteetti toteutuvat jokaisessa kohtaamisessa, ei vain asiakkaiden kanssa, vaan myös muissa kohtaamisissa? Nokian ylimielinen toiminta alihankkijoiden kanssa romutti tehokkaasti brändimielikuvaa 2000-luvulla, vähentäen tutkitusti brändin haluttavuutta. Lopulta kyse on johtamisesta, jolla ihmisiä puhutteleva identiteetti ja arvot muuttuvat arkiseksi tekemiseksi: tuotteiksi, palveluiksi ja kokemuksiksi.

Design Forum Finland järjestää Fennia Prize 20:n, yhden Suomen merkittävimmistä muotoilukilpailuista, ensi syksynä. Kilpailussa palkitaan suomalaisia yrityksiä muotoilun strategisesta käytöstä osana liiketoimintaansa. Fennia Prize 20 tuo erinomaisen näkyvyyden siinä menestyville ja antaa hyviä esimerkkejä niille, jotka vasta pohtivat muotoilun laajempaa käyttöä omassa toiminnassaan. Fennia Prize 20 on osa Design Forum Finlandin uutta isompaa DFF Awards -kokonaisuutta, jonka tulokset julkistetaan keväällä 2020.

DesignBetter teki suuren kansainvälisen tutkimuksen muotoilun käytön syvyydestä yrityksissä (The New Design Frontier 2019), ja tulos oli, identiteetin merkityksellisyydestä huolimatta, hämmästyttävä: vain 5 % tutkituista 2200 yrityksestä 77 maassa käytti muotoilua strategisesti. Muotoilun strategisesta käytöstä saadut edut olivat tutkimuksen mukaan täysin kiistattomat. Strategisesti muotoilua käyttävää ryhmää kuvattiin tutkimuksessa kiteytyksellä ”Design means business”.

Me Design Forum Finlandissa sparraamme suomalaisia pk-yrityksiä muotoilun strategiseen käyttöön. Sparraus on muutaman tunnin työpajan mittainen ja sen kustantaa työ- ja elinkeinoministeriö. Tervetuloa aloittamaan matkaa kohti tuota menestyvää viittä prosenttia!

Petteri Kolinen
Toimitusjohtaja
Design Forum Finland