Design Forum Talk Online: Muotoilu ja uusi arvo -tilaisuutemme järjestettiin keskiviikkona 20.5. virtuaalisena. Katso tapahtuman tallenne täältä!
Talous hakee uutta suuntaa. Ihmiset edellyttävät yrityksiltä yhä enemmän näkyvää ja aitoa arvopohjaista toimintaa, kannanottoja, vastuullisuutta ja ongelmiin tarttumista. Jos yritys ei reagoi näihin vaatimuksiin, se menettää kilpailukykyään ja uskottavuuttaan.
Yritysten on tuotettava uudenlaista arvoa. Uusi arvo ei ole vain taloudellista hyötyä. Se on yrityksen tuottamaa lisäarvoa paitsi asiakkaille myös työntekijöille, ympäristölle, yhteistyökumppaneille ja yhteiskunnalle – ja pitkällä aikavälillä myös omistajille.
Muotoilu on yksi keino tuottaa muutakin kuin taloudellista arvoa. Muotoilun avulla voidaan löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun vaikkapa kestävyys, pitkä käyttöaika ja ekologisuus otetaan huomioon tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa. Toisaalta muotoilun keinoin voidaan ratkaista yritysten isoja, monialaisia ongelmia, jotka liittyvät esimerkiksi ympäristöön tai yhteiskuntaan.
Toukokuisessa Design Forum Talkissa keskusteltiin uudesta, tiedostavasta asiakkaasta ja yritysten mahdollisuuksista luoda uudenlaista arvoa niin asiakkaille, omistajille kuin yhteiskunnallekin.
OHJELMA
9.00 Tervetuloa
Petteri Kolinen, toimitusjohtaja / Design Forum Finland
9.10 Tapahtuman alustus
moderaattori Julius Oförsagd, CEO, Creative Director / Arctic Factory
9.15 Megatrendit 2020: Mitä kysymyksiä ja haasteita tulevaisuuden kehityskulut asettavat muotoilulle ja liiketoiminnalle?
Katri Vataja, johtaja, strategia ja ennakointi / Sitra
9.40 Uusi arvo – kilpailuetu vai tulevaisuuskestävän liiketoiminnan lähtökohta?
Sonja Lahtinen, väitöskirjatutkija / Tampereen yliopisto
10.05 Case Verso Food
Annika Boström-Kumlin, markkinointijohtaja / Verso Food
10.20 Case Kesko
Jussi Mantere, Head of CX and Design / Kesko Oyj
10.35 Case Kyrö Distillery
Mikko Koskinen, Brand & Marketing / Kyrö Distillery
11.00 Tapahtuma päättyy
Tapahtuman moderoi Julius Oförsagd, CEO, Creative Director / Arctic Factory.
Kuva: Design Forum Talk keväällä 2019, kuva: Petri Anttila