Muotoilun tuoma lisäarvo yrityksille on jo tutkitusti todennettu. Mutta tavallisesti tämä lisäarvo on ollut taloudellista. Monimutkaisten ongelmien kohdalla muotoilun käytöllä saadaan enemmän: kokonaisvaltaisia ratkaisuja, uusia näkökulmia, ihmiskeskeisiä toimintamalleja.
Mitä tämä muotoilun tuoma toisenlainen arvo voi olla? Miten se näkyy eri tasoilla – ihmisen arjessa, yhteiskunnan rakenteissa, globaaleissa järjestelmissä? Ja kun tarpeemme ovat muuttumassa yhä enemmän aineellisesta aineettomiksi, merkitykset ja laajemmat tavoitteet nousevat esille. Miten muotoilulla saatu arvo liittyy merkityksellisyyteen, tunteeseen, että asia on tärkeä? Miten muotoilulla luodaan merkitystä? Näitä ajankohtaisia teemoja käsiteltiin vuoden viimeisessä Design Forum Talkissa.
Puhujina tilaisuudessa olivat:
Petteri Kolinen, CEO / Design Forum Finland
Sami Niemelä, luova johtaja / Nordkapp
Anu Partanen, toimittaja, kirjailija
Pilvi Torsti, kansanedustaja ja perustaja / HEI Schools
Milla Kokko, toimitusjohtaja, perustaja / HEI Schools
Nicolas von Flittner, Product Design Lead / M4ID
Arndt Pechstein, Agile Coach, Change Consultant & Business Culture Catalyst / phi360, Berlin.
Teemoja alusti ja moderoi strateginen johtaja Ville Tikka / Wevolve.